TW
0

Tal com va passar l'11 de setembre, les aerolínies varen emprendre una espiral depreciatòria als mercats financers, liderades per la companyia American Airlines, protagonista de l'accident d'ahir i de la tragèdia del World Trade Center. Ja minuts abans de les 17.00 hores espanyoles (hora i mitja després de la catàstrofe), els valors de la companyia aèria baixaven un 13'68 per cent, i se situaven en 15'65 dòlars, seguits de prop per United Airlines i Delta, que retrocedien un 11'81 i un 12'62 per cent, respectivament, i es col·locaven així en 9'63 i 22'71 dòlars. Així i tot, al final de la jornada el Dow Jones, a mesura que s'apuntava la hipòtesi de l'accident, reduïa la seva caiguda a -0'63%, mentre que l'índex tecnològic Nasdaq guanyà un 0'52%. Per la seva part, l'índex Standard and Poor's 500, més representatiu de la tendència general, perdia 2'04 punts (-0'18%).

A Londres, l'índex Footsie dels 100 principals valors caigué un 3'3% després de l'anunci de la catàstrofe, però després es recuperà i tancà perdent un 1'87%. Igual, succeí a Frankfurt, on el Dax, després d'haver arribat a perdre un 5'3%, cedia un 2'46%. La companyia aèria alemanya Lufthansa perdé un 3'03%, a 13'1 euros, després d'haver caigut de més de 8% durant la sesió. La segona companyia europea pateix greus problemes financers des dels atemptats ocorreguts l'11 de setembre. A les borses de l'Estat espanyol, l'índex principal va caure un 1'97 per cent, mentre que la cotització d'Iberia retrocedí un 4'6 per cent i la de Sol Meliá, un 3'85%. «Tothom està molt nerviós, l'11 de setembre no està tan enfora», justificà un venedor.

A França, el títol d'EADS, propietària del 80% d'Airbus, perdé un 9'42% i tancà a 12'60 euros. L'acció va caure una primera vegada després de la notícia de la caiguda de l'avió, i perdé encara més quan es va saber que l'aparell sinistrat era un Airbus A300-600. Paral·lelament, l'euro pujà fins a 0'9014 dòlars poc després de l'accident, enfront de 0'8924 dòlars. Però no es beneficià realment de la catàstrofe perquè a les 18 hores es cotitzava a 0'8957 dòlars. Finalment, influenciat tant per l'accident com per l'anunci d'una baixada simbòlica de la producció de cru de Rússia, que decebé els mercats a dos dies d'una important reunió de l'Organització de Països Exportadors de Petroli (OPEP) a Viena, el preu del petroli es desmoronà i cotitzava a 20'38 dòlars a Londres, després d'haver obert ahir a 21'25 dòlars i tancat divendres a 21'38 dòlars.