Quan es compleixen dos mesos i un dia dels atemptats terroristes
contra el World Trade Center de Nova York i el Pentàgon a
Washington, els nord-americans es tornaren a aixecar ahir
sobresaltats per l'accident del vol 587 de la companyia American
Airlines, un Airbus-300, que s'estavellà al barri novaiorquès de
Queens escassos minuts després d'enlairar-se de l'aeroport John
Fitzgerald Kennedy (JFK) sense que de moment les causes hagin estat
aclarides, si bé els primers indicis no semblen assenyalar que es
tracti d'un atemptat. L'accident, en el qual 246 passatgers i 9
tripulants han perdut la vida, la majoria d'ells dominicans, ha
posat en estat de màxima alerta la ciutat de Nova York i les
autoritats nord-americanes. Al tancament d'aquesta edició, es
desconeixia el nombre de víctimes que hi ha en els edificis
afectats per l'accident, tot i que ja es parla de nou desapareguts.
Els equips de rescat ja han trobat 166 cadàvers entre la ferralla
de l'avió.
L'Airbus 300 d'American Airlines s'estavellà en el barri
residencial de Rockaway, en el districte novaoirquès de Queens, poc
després d'enlairar-se rumb a Santo Domingo. L'accident es produí
cap a les 09.15 hores, minuts després d'enlairar-se de l'aeroport
John F. Kennedy. Testimonis presencials afirmaren que l'avió perdé
un motor i duia un ala incendiada, encara que després s'informà que
altres parts de l'avió també caigueren de manera aïllada. La
caiguda del motor ocasionà un focus d'incendis en els voltants
d'una benzineria al barri, encara que el foc quedà controlat
després i l'estació de servei no esclatà, com alguns temien. Un
segon focus d'incendi es produí on va caure un segon motor i un
altre tercer, el més gran, on ho va fer el fusellatge de l'aparell,
que s'estavellà damunt diverses cases residencials.
El batle de Nova York, Rudolph Giuliani, que afirmà que tots els
esforços es concentraven en apagar els incendis i rescatar
possibles supervivents, fou qui col·locà la ciutat en alerta màxima
i decidí el tancament dels ponts i túnels que donen accès a
Manhattan, i que després foren oberts al trànsit. Les autoritats
també decidiren després de l'accident el tancament dels tres
aeroports de Nova York "John F. Kennedy i La Guardia, ambdós en el
barri de Queens, i Newark, en el veí estat de Nova Jersey. Poques
hores després es reprengueren les operacions als tres aeroports.
Diversos avions de combat començaren a sobrevolar la ciutat, mentre
l'edifici de les Nacions Unides, on se celebra el debat de
l'Assemblea General, fou tancat encara que no evacuat. També s'ha
desallotjat l'Empire State.
Quant a les causes, tot indica que es tracta d'un accident, però
no es descarta per ara cap hipòtesis. El portaveu de la Casa
Blanca, Ari Fleischer, va dir que «no hi hagué comunicacions
anormals amb la cabina de pilotatge», encara que precisà que les
autoritats no descarten cap possibilitat que hagi estat un accident
o un atemptat. El president Bush qualificà el sinistre com un
incident. L'Oficina Federal d'Investigacions (FBI) anà un poc més
enllà i informà que, en principi, no té indicis per pensar que el
succés obeeixi a un atemptat. «En aquest moment no creim que es
tracti d'un atemptat perquè no tenim cap informació que així ho
indiqui», va dir un portaveu de l'FBI a Washington. La investigació
correspon a equips de l'FBI i de la NTSB (organisme que investiga
les causes dels sinistres en el transport), que ja s'han posat en
marxa per estudiar les causes del fet.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.