L'impacte de l'Airbus provocà una gran deflagració a la zona. | EFE/WABC-TV.

TW
0

Quan es compleixen dos mesos i un dia dels atemptats terroristes contra el World Trade Center de Nova York i el Pentàgon a Washington, els nord-americans es tornaren a aixecar ahir sobresaltats per l'accident del vol 587 de la companyia American Airlines, un Airbus-300, que s'estavellà al barri novaiorquès de Queens escassos minuts després d'enlairar-se de l'aeroport John Fitzgerald Kennedy (JFK) sense que de moment les causes hagin estat aclarides, si bé els primers indicis no semblen assenyalar que es tracti d'un atemptat. L'accident, en el qual 246 passatgers i 9 tripulants han perdut la vida, la majoria d'ells dominicans, ha posat en estat de màxima alerta la ciutat de Nova York i les autoritats nord-americanes. Al tancament d'aquesta edició, es desconeixia el nombre de víctimes que hi ha en els edificis afectats per l'accident, tot i que ja es parla de nou desapareguts. Els equips de rescat ja han trobat 166 cadàvers entre la ferralla de l'avió.

L'Airbus 300 d'American Airlines s'estavellà en el barri residencial de Rockaway, en el districte novaoirquès de Queens, poc després d'enlairar-se rumb a Santo Domingo. L'accident es produí cap a les 09.15 hores, minuts després d'enlairar-se de l'aeroport John F. Kennedy. Testimonis presencials afirmaren que l'avió perdé un motor i duia un ala incendiada, encara que després s'informà que altres parts de l'avió també caigueren de manera aïllada. La caiguda del motor ocasionà un focus d'incendis en els voltants d'una benzineria al barri, encara que el foc quedà controlat després i l'estació de servei no esclatà, com alguns temien. Un segon focus d'incendi es produí on va caure un segon motor i un altre tercer, el més gran, on ho va fer el fusellatge de l'aparell, que s'estavellà damunt diverses cases residencials.

El batle de Nova York, Rudolph Giuliani, que afirmà que tots els esforços es concentraven en apagar els incendis i rescatar possibles supervivents, fou qui col·locà la ciutat en alerta màxima i decidí el tancament dels ponts i túnels que donen accès a Manhattan, i que després foren oberts al trànsit. Les autoritats també decidiren després de l'accident el tancament dels tres aeroports de Nova York "John F. Kennedy i La Guardia, ambdós en el barri de Queens, i Newark, en el veí estat de Nova Jersey. Poques hores després es reprengueren les operacions als tres aeroports. Diversos avions de combat començaren a sobrevolar la ciutat, mentre l'edifici de les Nacions Unides, on se celebra el debat de l'Assemblea General, fou tancat encara que no evacuat. També s'ha desallotjat l'Empire State.

Quant a les causes, tot indica que es tracta d'un accident, però no es descarta per ara cap hipòtesis. El portaveu de la Casa Blanca, Ari Fleischer, va dir que «no hi hagué comunicacions anormals amb la cabina de pilotatge», encara que precisà que les autoritats no descarten cap possibilitat que hagi estat un accident o un atemptat. El president Bush qualificà el sinistre com un incident. L'Oficina Federal d'Investigacions (FBI) anà un poc més enllà i informà que, en principi, no té indicis per pensar que el succés obeeixi a un atemptat. «En aquest moment no creim que es tracti d'un atemptat perquè no tenim cap informació que així ho indiqui», va dir un portaveu de l'FBI a Washington. La investigació correspon a equips de l'FBI i de la NTSB (organisme que investiga les causes dels sinistres en el transport), que ja s'han posat en marxa per estudiar les causes del fet.