TW
0

Les principals companyies aèries afiliades a la patronal AECA (totes menys Iberia) estudien reestructuracions de personal i planifiquen acomiadaments que afectaran les Balears. Mesures conseqüència de la pujada de les primes que els sol·liciten les companyies asseguradores, juntament amb el descens del 30% d'ocupació que registren els seus vols. Així mateix, les aerolínies mantenen la decisió de no volar a partir de dimarts a l'espera de la reunió que mantindran aquesta setmana amb el president del Govern, José MAría Aznar. Així ho indicà el president d'Air Europa, Juan José Hidalgo, que recalcà que, de pagar 300.000 dòlars anuals en concepte d'assegurances, s'ha passat als 9 milions que els sol·liciten ara les asseguradores.

Aquest increment, segons afegí, s'ha de sumar a la pèrdua de cobertura que els subministren dites assegurances. Si abans tenien cobert un risc de fins a 1.000 milions, aquest s'ha reduït als 50 milions de dòlars. Hidalgo afirmà que «aquesta és la pitjor situació del sector aeri que he viscut d'ençà que vaig comprar la companyia l'any 1991». Hidalgo recalcà que aquestes reestructuracions de personal, pel que fa a la comopanyia que ell presideix, tendria efectes sobre la plantilla que treballa a la seu del polígon de Llucmajor. En tot cas, l'aerolínia amb seu a Llucmajor ja ha cancel·lat la seva programació de vols amb Nova York, Tunísia, Turquia i Egipte.

Aquestes manifestacions se sumen a les del president de l'Associació Espanyola de Companyies aèries, AECA, Felipe Navío, que integra entre d'altres: Spanair, Futura, Air Europa, Iberworld, LTE, o Air Plus Comet. AECA ja advertí d'aquesta situació en la seva darrera junta extraordinària de dimecres passat, en què pronosticà una reducció d'ingressos de 40.000 milions fins a l'inici de la temporada d'estiu 2002 (sobre una facturació anual de 250.000 milions), i afirmà que si no es concreten ajudes per part del Govern Aznar, les companyies aèries acometrien reduccions de personal i fins i no descartaren tancaments.

Felipe Navío indicà que a la reducció de la demanda de transport aeri "l'ocupació als vols ha descendit un 30% des de l'11 de setembre", s'hi ha de sumar aquesta pujada dels costs empresarials, derivats de l'increment de les pòlisses que els exigeixen les asseguradores. Navío xifrà aquesta pujada de costs en 8.000 milions per aquest exercici. Pel que fa als vols xàrter, el president d'AECA indicà que s'observen «els primers símptomes de preocupació entre els touroperadors», fet que repercutirà, segons ell, «en una reducció del 40% de la programació per als propers mesos» quant al mercat turístic espanyol. Respecte de les línies regulars, Navío anuncià també es durien a terme cancel·lacions de rutes senceres, tant nacionals com internacionals, i també reduccions de freqüències en d'altres.

Crisi Mundial
Des de les companyies aèries són concients que la del sector és mundial, el que dificulta encara més la seva solució. Els exemples de les aerolínies no espanyoles no són esparançadors. Les principals companyies nord-americanes, les més perjudicades, tot i tenir ajudes governamentals, estan reeestructurant plantilles i preparen acomiadaments de personal massius. Les companyies europees, i ara les espanyoles, també anuncien mesures similars.