Les aerolínies espanyoles amenacen el Govern de deixar de volar dimarts

Les conseqüències dels atemptats als EUA sacsegen l'economia i el transport

Xabier de Irala, malgrat tot, afirma que la crisi s'afronta amb serenitat.

TW
0

Les companyies aèries espanyoles, llevat d'Iberia, adverteixen que deixaran de volar dimarts que ve si no troben suport del Govern Aznar per encarar la determinació de les assegurances d'apujar les tarifes pels atacs terroristes i de guerra. El president d'Iberia, Xabier de Irala, del seu costat, ha remès una carta als seus empleats per informar-los sobre la situació de l'aerolínia després dels atemptats als EUA, així com de les mesures que estudia posar en marxa per atenuar els efectes, entre les quals no descarta una retallada de la plantilla, la paralització de noves contractacions, la reducció de la flota i un replantejament de les rutes.

L'Associació Espanyola de Companyies Aèries (AECA, que representa Air Europa i Spanair, entre d'altres) comunicà ahir al Ministeri de Foment que, davant la decisió de les companyies d'assegurances de rebaixar la cobertura que tenen les aerolínies per les circumstàncies actuals, «els nostres avions es poden quedar a terra». Les assegurances han informat a les companyies que a partir de les 23.59 hores del dilluns 24 de setembre el límit de responsabilitat quedarà fixat en 50 milions de dòlars, i que no ampararan els vols en cas de guerra o terrorisme.

En una carta remesa pel president d'AECA, Felipe Navio, al ministre Francisco Àlvarez Cascos, es sol·licita que sigui el Govern el que s'encarregui de la part que no queda coberta per les assegurances. AECA indica que si el Govern espanyol «no reacciona cobrint part de l'assegurança, les companyies aèries espanyoles, com les de la resta del món, es veuran obligades a deixar a terra les seves flotes davant la impossibilitat de fer-se'n càrrec». La carta acaba dient al ministre que la seva resposta ha de ser imminent, perquè, si no, les flotes quedaran a terra dimarts que ve.

Mentrestant, el president d'Iberia informa que les mesures encaminades a la reducció de la seva capacitat i costs inclouran la paralització de noves contractacions de personal en qualsevol àrea i «no està descartada la reducció de personal, de forma temporal o definitiva». Així mateix, es revisarà la programació amb la finalitat de reduir les destinacions de manera «selectiva i orientada a eliminar rutes encara deficitàries o que puguin passar a ser-ho». Pel que fa a la flota, Iberia revisarà, per a la seva devolució, els contractes de lloguer dels avions d'Air Europa i Air Atlanta, fet que suposarà la supressió de 24.600 hores de vol a l'any.