L'FBI cerca pistes a partir de les telefonades dels passatgers segrestats

TW
0

Els agents de l'FBI que cerquen pistes per localitzar els autors de les massacres perpetrades a Nova York i a Washigtton disposen d'un material ben valuós: el testimoni d'alguns dels passatgers dels avions segrestats pels terroristes, que abans de morir pogueren telefonar als seus familiars. La passatgera d'un dels quatre avions segrestats dimarts tingué temps de telefonar al seu marit per un telèfon cel·lular i va informar-lo de la situació. Barbara Olson, de 45 anys, parlà dos cops amb el seu espòs des de l'avió que es va estavellar contra el Pentàgon. La dona contà al seu marit que l'aparell havia estat «segrestat per terroristes armats amb navalles i tallaplomes», que els criminals no portaven armes de foc i que els passatgers i els tripulants, inclosos els pilots, havien estat conduïts a la part posterior de l'avió, segons informà la cadena de televisió CNN.

El relat d'aquesta dona, que demanava al marit «què puc fer», confirma el fet que les aeronaus no tan sols foren segrestades, sinó que els pilots foren rellevats dels seus llocs per terroristes entrenats i decidits a estavellar-les contra objectius molt ben escollits. Ahir també es va saber que els terroristes mataren les hosteses d'un dels aparells per fer sortir el pilot de la cabina i prendre-li el control. Així ho declarà una font citada pel diari Boston Herald, que explicà que els autors «començaren matant les hostesses per divertir-se i per provocar el pilot». La font no pogué precisar si aquestes escenes es produïren en el vol d'American Airlines (número 11) o en el d'United Airlines (vol 175). «Molta de gent telefonà des de l'avió per comunicar que els estaven matant. Feien trucades als familiars o al servei d'urgències 911», indicà la font.

«Una hostessa tingué temps de trucar al marit per dir-li adéu, i un auxiliar de vol pogué comunicar que els seus companys havien estat assassinats, fins i tot pogué dir el número de seient d'un dels pirates. A partir d'aquestes pistes, els investigadors cercaven ahir frenèticament, especialment a Boston i a Florida, les primeres pistes que poguessin conduir als autors dels terribles atemptats. Centenars d'agents escorcollaven minuciosament els tres aeroports (Boston, Newark i Washington-Dulles) d'on aconseguiren partir els criminals. L'FBI disposa també del testimoni d'un controlador aeri que pogué captar la veu dels terroristes. «Tenim molts d'avions. No faceu disbarats i no patireu cap mal». Això digueren els pirates al pilot d'un dels Boeing segrestats poc abans que l'aparell col·lidís contra una de les torres.

Segons el controlador aeri, «un dels pilots obrí el micròfon de manera que la conversa que mantenia amb el segrestador a la cabina pogué ser sentida». I afegí que parlaven en anglès. El controlador assenyalà que el pilot o un dels segrestadors sol·licità un corredor aeri amb destinació a l'aeroport Kennedy de Nova York. Mentre volava cap allà, el dispositiu que respon als senyals de radar i permet identificar la companyia, el número de vol, la velocitat i l'altitud a la qual es viatja va ser tallat. Tot apunta que el dispositiu fou desconnectat per evitar que el pilot enviàs el codi de segrest a la torre de control. D'altra banda, el Servei d'Intel·ligència canadenc anuncià ahir que el seu territori hauria pogut servir com a alberg dels terroristes, per la qual cosa ha reforçat les mesures de seguretat amb els EUA.