El drama dels nins esclaus de l'«Etireno»

La preocupació augmenta per la manca de notícies del vaixell africà amb 200 infants a bord

TW
0

El tràfic d'infants a l'Àfrica revela una complexa realitat social a conseqüència de la qual cada any milers de nins són víctimes d'un tràfic d'esclavitud nascut en la pobresa, certs costums i la demanda de la «submisa» mà d'obra infantil. El darrer exemple d'aquesta problemàtica és la sort, encara incerta, del vaixell Etireno, procedent de Benín, que es troba a la deriva des de fa setmanes amb un nombre indeterminat d'infants, però que podria superar els 200. Presumiblement, tots ells estaven destinats a treballar en plantacions de cacau o de cafè o a les llars dels ciutadans més adinerats dels països veïns. És, aquest, un problema que ha revifat el debat sobre el tràfic d'infants esclaus a l'Àfrica occidental i central, un problema que transcendeix, de molt, allò que es considera merament delictiu.

La preocupació internacional pel benestar d'aquest «carregament» de petits esclaus creix a mesura que es desconeix el parador del vaixell. Des de Benín, les autoritats han alertat països veïns sobre el possible desembarcament de l'Etireno i afirmat que «tota la costa està sota vigilància». La nau transporta menors d'entre nou i dotze anys, beninesos i togolesos, i se sap que alguns han d'estar malalts a causa de les males condicions en què s'amunteguen. «S'esperava que el viatge duràs quatre dies i el vaixell s'ha vist a alta mar durant quinze», explicà un portaveu d'Unicef. El vaixell fou albirat per darrer cop al Camerun i s'esperava que arribàs dijous a Cotonou (Benín), cosa que no va fer. Mentre continua la incertesa, la investigació policíaca ha identificat tres persones com a responsables dels fets. Staneslas Abatan, un empresari de Benín que es troba a Libreville (Gabon), fou, juntament amb dos col·laboradors, qui sembla que organitzà el carregament.

Els dos assistents d'Abatan han estat interrogats per les autoritats, però no s'ha confirmat la seva detenció. Així mateix, no s'ha rebutjat la possibilitat que la companyia armadora del vaixell i funcionaris del port de Cotonou hi estiguin involucrats. L'Etireno, de bandera nigeriana però noliejat per una naviliera de Benín, s'aturà a Cotonou fa dues setmanes abans de prosseguir cap a la capital del Gabon, on li fou denegat el permís per desembarcar la seva «càrrega humana», i hagué d'emprendre el retorn. En la seva tornada, l'embarcació intentà atracar a Douala, el port principal del Camerun, però les autoritats d'aquest país tampoc no li ho permeteren després de ser alertades per la Policia beninesa sobre el trasllat il·legal dels menors.

L'Etireno fou proveït de combustible a Douala dimecres passat i partí dijous cap a Cotonou. Encara que pot navegar a una velocitat màxima de només set nusos, la seva tornada era esperada dissabte. Entre les possibilitats que s'estudien, pot ser que l'embarcació hagi fet escala en algun port nigerià en la ruta entre Douala i la capital beninesa, però fonts d'Unicef temen que la tripulació no hagi tirat els infants a l'aigua per «fer desaparèixer l'evidència».