El tràfic d'infants a l'Àfrica revela una complexa realitat
social a conseqüència de la qual cada any milers de nins són
víctimes d'un tràfic d'esclavitud nascut en la pobresa, certs
costums i la demanda de la «submisa» mà d'obra infantil. El darrer
exemple d'aquesta problemàtica és la sort, encara incerta, del
vaixell Etireno, procedent de Benín, que es troba a la deriva des
de fa setmanes amb un nombre indeterminat d'infants, però que
podria superar els 200. Presumiblement, tots ells estaven destinats
a treballar en plantacions de cacau o de cafè o a les llars dels
ciutadans més adinerats dels països veïns. És, aquest, un problema
que ha revifat el debat sobre el tràfic d'infants esclaus a
l'Àfrica occidental i central, un problema que transcendeix, de
molt, allò que es considera merament delictiu.
La preocupació internacional pel benestar d'aquest «carregament»
de petits esclaus creix a mesura que es desconeix el parador del
vaixell. Des de Benín, les autoritats han alertat països veïns
sobre el possible desembarcament de l'Etireno i afirmat que «tota
la costa està sota vigilància». La nau transporta menors d'entre
nou i dotze anys, beninesos i togolesos, i se sap que alguns han
d'estar malalts a causa de les males condicions en què
s'amunteguen. «S'esperava que el viatge duràs quatre dies i el
vaixell s'ha vist a alta mar durant quinze», explicà un portaveu
d'Unicef. El vaixell fou albirat per darrer cop al Camerun i
s'esperava que arribàs dijous a Cotonou (Benín), cosa que no va
fer. Mentre continua la incertesa, la investigació policíaca ha
identificat tres persones com a responsables dels fets. Staneslas
Abatan, un empresari de Benín que es troba a Libreville (Gabon),
fou, juntament amb dos col·laboradors, qui sembla que organitzà el
carregament.
Els dos assistents d'Abatan han estat interrogats per les
autoritats, però no s'ha confirmat la seva detenció. Així mateix,
no s'ha rebutjat la possibilitat que la companyia armadora del
vaixell i funcionaris del port de Cotonou hi estiguin involucrats.
L'Etireno, de bandera nigeriana però noliejat per una naviliera de
Benín, s'aturà a Cotonou fa dues setmanes abans de prosseguir cap a
la capital del Gabon, on li fou denegat el permís per desembarcar
la seva «càrrega humana», i hagué d'emprendre el retorn. En la seva
tornada, l'embarcació intentà atracar a Douala, el port principal
del Camerun, però les autoritats d'aquest país tampoc no li ho
permeteren després de ser alertades per la Policia beninesa sobre
el trasllat il·legal dels menors.
L'Etireno fou proveït de combustible a Douala dimecres passat i
partí dijous cap a Cotonou. Encara que pot navegar a una velocitat
màxima de només set nusos, la seva tornada era esperada dissabte.
Entre les possibilitats que s'estudien, pot ser que l'embarcació
hagi fet escala en algun port nigerià en la ruta entre Douala i la
capital beninesa, però fonts d'Unicef temen que la tripulació no
hagi tirat els infants a l'aigua per «fer desaparèixer
l'evidència».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.