Mòbils i «stabiles» d'Alexander Calder conquereixen l'espai del Centre Pelaires

Una retrospectiva recupera obres emblemàtiques del pintor i escultor nord-americà

TW
0

El Centre Cultural Contemporani Pelaires acull, a partir d'avui i durant quatre mesos, una exposició que mostra bona part de la trajectòria artística d'Alexander Calder, del 1930 al 1974. La mostra, per al muntatge de la qual s'ha comptat amb la inestimable col·laboració del net de l'artista, consta de quaranta-tres peces del creador nord-americà que provenen en bona part de galeries estrangeres i col·leccions privades, entre elles la de la família Miró o Pere A. Serra.

Pep Pinya, propietari del Centre Cultural Pelaires, destacà ahir l'ajuda de tots aquells que han fet possible reunir aquestes obres de Calder, ja que «el seu treball es troba repartit arreu del món i algunes de les peces han vengut de França o Àustria». La mostra ofereix un recorregut per quasi tots els vessants de l'artista, conegut essencialment per integrar el moviment en la peça escultòrica amb la creació dels mòbils. Amb ells, s'exhibeixen stabiles (peces fixades al terra) i la combinació d'ambdues modalitats, els standing mobiles, en què Calder reuní la quietud i el moviment. Així mateix, es troben altres gèneres, com la pintura sobre paper o, menys habituals en l'autor, pintures en diverses tècniques sobre tela.

L'exposició presenta obres dels inicis de l'artista, com el retrat de Miró fet amb filferro i arriba fins a la seva darrera etapa, amb obres de 1974 en què Calder demostra una clara preferència per les formes senzilles i els colors bàsics. Alexander Calder (Philadelphia 1898, Nova York 1976) és una figura destacada en el món de l'art, entre d'altres coses per ser un dels màxims representats de l'escultura abstracta. Les seves grans creacions, «monuments internacionals» segons el també artista Robert Osborn, es troben repartides arreu del món i conviuen amb obres d'altres noms imprescindibles en el món de l'art, com són Picasso o Miró.