«El Guggenheim Bilbao ha estat el motor del canvi socioeconòmic
experimentat al País Basc», un projecte arriscat que una vegada
materialitzat «ha duit amb ell una estela d'iniciatives molt
importants per la regeneració del país».
Són les contundents paraules de César Caicoya, l'arquitecte que
s'encarregà, ara fa sis anys, de dirigir l'execució del projecte
que l'americà Frank O'Gehry havia dissenyat per al museu bilbaí.
Sobre l'anomenat «efecte Guggenheim» i sobre els detalls del seu
naixement i creixement en parlà ahir al Gran Hotel de Palma, amb
una conferència emmarcada dins del cicle Futurisme. Imatge i
realitat del turisme a les Illes Balears, que organitzen la Caixa i
la Conselleria de Turisme del Govern balear.
Convençut que «en una societat avançada com la d'avui el més
probable és que el sector cultural sigui el motor de canvi d'una
ciutat», Caicoya corroborà les seves paraules amb l'exemple bilbaí.
Ara fa una dècada, explicà, les institucions es posaren d'acord per
superar la crisi socioeconòmica a través de tres sectors: el de les
comunicacions, el de les noves tecnologies i el cultural. «Tres
projectes en l'àmbit cultural havien de contribuir a remuntar en
l'endarreriment que es patia, però el Guggenheim, més que el
Kursaal de Sant Sebastià o el Palau Euskalduna, ho ha
aconseguit».
Les xifres així ho demostren: els 14.000 milions que s'hi
invertiren amb tant risc com escepticisme s'han recuperat amb
escreix: dels 400.000 visitants anuals desitjats, el centre en
registra 1.300.000; en els tres anys de funcionament, el Guggenheim
Bilbao ha ingressat 100.000 milions de pessetes. Els efectes més
positius, emperò, es troben en una altra lectura: «el més important
és que el Guggenheim Bilbao atreu al País Basc un espectre
sociocultural elevat, un públic que s'interessa per la cultura, pel
desenvolupament de la ciutat i del país; un públic que, al seu pas
per Biscaia, deixa inversions en les indústries tecnològiques més
importants».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.