El motor que s'incendià en el Concorde es reparà just abans de l'enlairament

La tripulació advertí de la pana a la torre, que l'advertí de les flames en el reactor

Jacques Chirac assistí a un funeral en memòria de les víctimes de l'accident aeri.

TW
0

El motor que s'incendià en el Concorde accidentat dimarts en els voltants de l'aeroport de París Roissy-Charles de Gaulle havia estat reparat just abans de l'enlairament, segons anuncià ahir la companyia Air France.

En aquest sinistre moriren tots els passatgers i la tripulació que estava a bord de l'avió, així com quatre persones que es trobaven en l'hotel contra el que va topà l'aparell quan no havien passat ni dos minuts del seu enlairament. La companyia francesa indicà que «a la seva tornada de l'aeroport JFK de Nova York el passat 24 de juliol, la solapa del motor número 2 del Concorde es trobava inoperant i la peça que faltava no estava disponible per fer la reparació».

Així mateix, indicà que «l'avió podia malgrat tot partir sense fer la reparació, ja que així ho permetia el constructor, per allò que li va fer una proposta en aquest sentit al comandant d'abord». «Tenint en compte la càrrega que duia, el comandant demanà de totes totes la reparació de la peça inoperant, que va ser llevada d'un Concorde de reserva. La reparació es realitzà en 30 minuts», conclogué Air France. Segons un tècnic de la companyia, la solapa «és un mecanisme que es troba a la sortida del reactor i permet una inversió de la potència. S'utilitza per al frenat en terra, tant en l'aterratge com per aturar, si és necessari, el procediment d'enlairament».

La tripulació del Concorde advertí a la torre de control que el seu motor número dos registrava una pana just abans que s'estavellàs, segons una fiscal del Tribunal de Primera Instància de Pontoise, en els afores de París, Elisabeth Senot. Segons aquesta experta, el diàleg entre la torre i la tripulació donava compte d'un incendi i una fallida en el reactor número dos ocorregut quan l'avió agafava velocitat en la pista.

«Hi hagué una autorització d'enlairament oferida per la torre de control en temps zero. 56 segons després la torre de control indicà a l'aparell que tenia foc en la part de darrere. El comandant o algun altre de la tripulació va respondre: «fallida en el motor número dos», segons indicà la magistrada. Segons el seu relat, «a partir d'aquí pareix que les flames creixeren encara més ja que la torre tornà a assenyalar-li-ho a l'aparell, mentre la tripulació va respondre que ja no podia aturar». «Per això decidí enlairar-se i el comandant d'abord, o el copilot, indicà que l'avió es dirigia cap (el proper aeroport de) Bourget, és a dir, que anava a realitzar una mitja volta en lloc de dirigir-se de nou cap la pista», afegí.

«Va ser durant el trascurs d'aquesta maniobra de fer la volta quan l'aparell s'estavellà contra l'hotel de Gonesse», va assenyalar per últim aquesta responsable de la Fiscalia de Pontoise, que ha rebut l'encàrrec de realitzar una investigació judicial per «homicidi involuntari i danys físics involuntaris».