Yturralde obre una finestra al Solleric al poètic infinit del no-res còsmic

«Preludis» i «Interludis» mostren la creació més recent de l'autor

José Maria Yturralde, ahir al Solleric. | SEBASTIÀ AMENGUAL.

TW
0

Confessant estar «més a prop de la sensibilitat que no pas del racionalisme», el pintor castellanomanxec José Maria Yturralde tractà d'explicar ahir el fil conceptual que s'amaga rere els llenços monocroms de la seva darrera exposició, inaugurada anit a la Planta Noble del Casal Solleric. I ho féu en termes de cosmologia: les seves obres obren espais de marges que es dissolen, sempre sobre la forma bàsica del quadrat, per aportar «noves visions de l'univers multidimensional, en el qual s'encabeix la idea de l'infinit, la idea del caos, la idea energètica del buit actiu que permet tantes possibilitats».

Integrada per més de setanta llenços on els acrílics esdevenen font de color i lluminositat, l'exposició arriba a Palma gràcies a la coordinació de Cort amb la Generalitat Valenciana, amb la col·laboració de la Conselleria de Cultura del Govern balear. En ella s'apleguen els «Preludis» i «Interludis» realitzats per l'artista en la darrera dècada, una part dels quals formaren part de la retrospectiva instal·lada a finals de l'any passat a l'IVAM.

De sòlida formació científica, Yturralde mostra en aquesta selecció producció recent la seva tendència envers plans de color que se superposen per participar de la poètica de l'espai. És, afirmà l'artista, «una pintura que no amaga els seus paral·lelismes i concomitàncies amb el món de la ciència, encara que a mi m'interessa l'exploració de l'ordre, el desordre i l'harmonia des del punt de vista de l'artista», recordant el coneixement de l'espai que s'assolí per la via estètica del cubisme.