Les caixes negres de l'avió d'EgyptAir apunten a un sabotatge del copilot

L'FBI agafa les regnes de les investigacions davant les sopites d'un acte criminal

TW
0

Les investigacions sobre la catàstrofe del Boeing 767 d'EgyptAir que en octubre caigué a l'Atlàntic amb 217 persones a bord estan a punt de canviar espectacularment de rumb ja que les sospites s'orienten cap a un gest criminal del copilot, que hauria fet una pregària abans de dur l'avió a un descens vertiginós.

Segons els canals de televisió nord-americans, l'FBI privilegiarà a partir d'ara la pista criminal. Fins al moment l'FBI es negà a confirmar aquesta informació.

Pel que sembla, la lectura de la «caixa negra» que conté la gravació de les converses en la cabina (CVR) revelà importants indicis sobre el comportament anormal d'un dels membres de la tripulació en els últims instants del vol 990 d'EgyptAir, que el 31 d'octubre complia el trajecte entre Nova York i el Caire.

Segons filtracions publicades per la premsa nord-americana i no confirmades oficialment, aquesta «caixa negra» mostra que el comandant de l'avió abandonà la cabina uns 30 minuts després d'enlairar-se de l'aeroport John F. Kennedy, quan el B-767, amb pilot automàtic, acabava d'arribar a la seva altitud de creuer de 33.000 peus (uns 10.000 metres).

Tot sol a la cabina, el copilot hauria llavors pronunciat una pregària en àrab, abans de desactivar el pilot automàtic, reduir l'acceleració i fer que l'aparell caigués. Segons després, segons el canal de televisió CBS, s'escoltava el renou d'una porta i una veu que demana: «Què passa?». Llavors, pel que sembla es desfermà una disputa en la cabina pel control de l'avió, abans que els dos reactors fossin aturats i l'avió caigués a l'oceà.

«Si es considera un acte deliberat d'un membre de la tripulació, aleshores el trencaclosques comença a prendre forma», estimà un exinvestigador de l'Oficina Nacional per a la Seguretat en els Transports (NTSB), i expilot de línia, Chuck Leonard. «Això explica de forma clara la trajectòria de l'aparell, la caiguda a 40 graus cap a l'oceà, que els reactors es trobaren apagats i també el per què els alerons de direcció se separaren», afegí.