Guillén: «Si Borges fos professor seria el millor comparatista mai conegut»

El catedràtic tancà ahir el curs dedicat al centenari de l'argentí

Claudio Guillén és actualment catedràdic a la Universitat de Harvard. | T. A.

TW
0

«Si en lloc de poeta fos professor, Borges seria el millor comparatista mai conegut». Són les paraules de Claudio Guillén, fill del conegut poeta Jorge Guillén i reconeguda eminència en Literatura Comparada. La seva conferència, centrada en el lloc que ocupa l'obra borgiana dins de la literatura de d'aquest segle, va ser la darrera del IV Curs de Literatura Hispanoamericana de la UIB, dedicat al centenari de l'escriptor argentí.

Guillén va ser contundent en la valoració de la petjada literària deixada per Borges: «No crec que es pugui escriure en castellà abans i després d'haver-lo llegit». Segons explicà, la seva transcendència es manifesta en diversos aspectes: d'una banda, la seva manera d'escriure, senzilla i exacta, sense barroquismes ni excés de paraules quan no hi ha res a dir; d'altra, la confluència de la literatura i filosofia, la «capacitat perquè tot sigui experiència viscuda, digna de ser comunicada als altres»; també, la seva obertura al món, l'interès per totes les civilitzacions i la curiositat que portà l'autor a conciliar postures tan divergents a la seva obra i que l'incità a aprendre llengües escandinaves a la vellesa per poder llegir les antigues nissagues.

Tot i destacar Borges com un escriptor «admirable», Guillén es manifestà poc amic dels centenaris: «no comprenc per què el número 100 ha de ser tan excepcional. M'agradaria que es parlés dels escriptors cada 90 anys, o cada 12. És un poc descerebrat l'ús dels centenaris, no té sentit cultural», i afegí que el Ministeri «utilitza els centenaris pel seu propi ús electoral».

Catedràtic en Literatura Comparada per la Universitat de Harvard, Claudio Guillén convingué a oferir una planera definició de la disciplina, que se centra en l'estudi de la literatura des d'una perspectiva supranacional, revisant les manifestacions en els diferents països dels motius, els temes o les formes. La disciplina, que existeix a moltes universitats internacional, no ha estat reconeguda encara com àrea de coneixement pel Ministeri de Cultura, tràmit imprescindible perquè pugui ser acollida dins del programa de carreres universitàries.