Barcelona i Palma es reconcilien amb el moblista mallorquí Gaspar Homar

Dijous es va inaugurar una antològica de la seva obra al MNAC

Armari escriptori d'Àngel Guimerà de Gaspar Homar.

TW
0

Palma i Barcelona s'han posat d'acord per fer justícia al moblista mallorquí Gaspar Homar amb la presentació de la primera exposició antològica de la seva obra, inaugurada dijous al Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC). La mostra també es podrà veure a la seu illenca de la Fundació la Caixa, del 18 de desembre al 7 de febrer de 1999. Homar, nascut a Palma l'any 1870, és considerat el màxim exponent de l'ebenisteria modernista com demostra que del seu taller barceloní varen sortir molts dels mobles i objectes amb els quals la incipient burgesia va decorar els pisos de l'Eixample.

La mostra Gaspar Homar, moblista i dissenyador del Modernisme recull un total de 127 peces, procedents de col·leccions privades, institucions i del propi MNAC. La comissària de l'exposició, Mariàngels Fondevila, va manifestar durant la presentació que es tracta «de l'obra d'un artista i no la d'un simple artesà», equiparable als grans moblistes europeus, alhora que va admetre que amb aquesta iniciativa, les dues capitals «fan justícia» a Homar, que va morir l'any 1955 sense el reconeixement de la seva obra. «Va ser un artista que va passar desapercebut», es va lamentar la responsable de la mostra, qui va assegurar que «Homar estaria orgullós de les obres escollides».

L'exposició es divideix en tres parts coincidint amb les etapes evolutives de l'artista: les seves primeres peces sorgides del taller de Francesc Vidal, als 80 i 90 del segle passat; l'estil floral que coincideix amb la seva estreta col·laboració amb l'arquitecte Lluís Domènech i Muntaner i, finalment, la incorporació dels patrons decoratius de les escoles de Glasgow i Viena, als anys posteriors de la Gran Guerra. Però sens dubte, el gruix de l'obra d'Homar gira al voltant del Modernisme, un corrent artístic del qual ell n'era «plenament conscient», segons Fondevila.

La joia de l'exposició és un sofà-vitrina, encarregat per l'industrial de l'anís del Mono. A més, capçals de llit, mosaics, catifes i plafons conformen el fons de la mostra.

Poca relació amb Mallorca

Homar va deixar Palma als 13 anys per instal·lar-se a Barcelona, on va entrar d'aprenent a un taller de mobles. Va tenir pocs vincles amb Mallorca. La comissària de la mostra apunta que no se n'ha trobat cap moble a Mallorca i assenyala que fins i tot no va col·laborar en el Gran Hotel de Palma, que va dissenyar Domènech i Muntaner.