algo de nubes
  • Màx: 19°
  • Mín: 11°
19°

Els resultats de l’Informe PISA demostren que queden molts deures per fer

Les Illes Balears i el País Valencià queden entre els llocs cuers

Programme for International Student Assessment, el conegut PISA, és un projecte de l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) d’avaluació internacional de la formació de l’alumnat al final de la seva etapa d’ensenyament obligatori, que és als 15 anys aproximadament. Les proves es realitzen cada tres anys i examinen el rendiment dels alumnes en tres temàtiques clau: comprensió lectora, matemàtiques i ciències. A més, cada ronda n’avalua amb especial intensitat una d’elles. La prova es realitza sobre una mostra aleatòria d’escoles públiques i privades.

Els darrers resultats publicats corresponen a la prova PISA 2015, que avaluen amb especial intensitat l’àrea de ciències. Hi van intervenir 540.000 alumnes de 72 països que representaven una població escolar de 29 milions de joves de 15 anys. La mostra espanyola va ser de 37.205 estudiants de 980 centres. Totes les comunitats autònomes varen fer mostres ampliades per garantir la representativitat dels seus resultats. L’any 2018 es realitzaren noves proves, però fins la data de redacció d’aquest text, que és quan poc temps després es publicà dins l’Informe EuroMedi, no s’havien publicat els resultats. Cal dir que finalment els resultats de la prova PISA 2018 van sortir el desembre del 2019, amb uns resultats per a Espanya semblants als del 2015 pel que feia a les ciències i a les matemàtiques, i en què no va ser possible extreure els resultats de l’habilitat o comprensió lectora i, per tant, publicar-los, per anomalies detectades en les proves (així ho va anunciar l’OCDE).

En el context dels països de la OCDE i de la UE, Espanya està lluny dels països capdavanters. Ocupa llocs propers a la mitjana, en alguna matèria lleugerament per sobre (lectura) i en altres lleugerament per sota (ciències) o una mica més desmarcat (matemàtiques).

En el que pertoca als territoris de l’Euroregió (dades del 2015), i tal com es pot comprovar en els gràfics, Catalunya apareix més destacada que les altres dues regions (País Valencià i les Illes Balears) i que la mitjana espanyola, si bé tampoc està situada en els llocs capdavanters de l’Estat. Especialment notori resulta el cas de les Illes Balears, que en totes les matèries queda situada en llocs de cua i que novament toca atribuir aquest fet a l’alt percentatge de població migrada.

Quant a les diferències per sexe, les noies obtenen resultats notòriament millors en la lectura que els nois (20,2 punts més), essent una característica unànime a tots els països de l’OCDE. En canvi, els nois els obtenen a les ciències (6,7 punts) i en matemàtiques (16 punts), un element comú a la majoria dels països comparats.

Són particularment esfereïdores les diferències de puntuació mitjana entre l’alumnat autòcton i l’alumnat migrant. Hi ha fins a 70-80 punts de diferència entre les mitjanes d’uns i dels altres. I en aquest sentit, cal ressaltar que tant València com les Illes Balears resulten molt més igualitàries que no el cas de Catalunya, encara que aquesta igualació es realitzi, en general, a la banda baixa de les puntuacions.

Tota aquesta informació la podeu trobar, més ampliada, en l’Informe EuroMedi. Anàlisi de les potencialitats de l’Euroregió Mediterrània i de les limitacions que li són imposades, publicat per la Fundació Vincle i que trobareu a les llibreries. Podeu llegir la versió reduïda de l’informe aquí.

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per marbosch, fa mes de 3 anys

Aquests són uns resultats que jo, particularment, i veient com s'"esforcen" els alumnes per respondre aquestes proves, consider que no són uns resultats fiable per un simple motiu: l'alumnat hi respon sense cap motivació, bé, sí una, acabar com més aviat millor, així de simple.
Pel contrari en molts estats el poder participar en aquestes proves els agrada i els motiva.
He de ser realistes: l'alumnat espanyol es general, i el d'aquí en particular, està molt desmotivat davant l'escola i és normal quan veu que per molt que s'hi esforci està condemnat a una vida laboral on no es reconeix la formació i les ganes, sinó l'enxufisme i ja s'hi val.

Valoració:1menosmas
Per Elena, fa mes de 3 anys

Els darrers resultats publicats corresponen a la prova PISA 2018 (no 2015) i són mooolt millors.



Rigor, per favor.



https://www.educacionyfp.gob.es/inee/evaluaciones-internacionales/pisa/pisa-2018/pisa-2018-informes-es.html

Valoració:-2menosmas
Per Massa bé per tan poques dotacions pressupostàries, fa mes de 3 anys

Exacte, Pep! Si tinguéssim els pressupostos que tenen Castella i Lleó, Madrid, Navarra i altres, els resultats també serien millors.

Valoració:2menosmas
Per Pep, fa mes de 3 anys

Mireu les inversions que fan aquí.

Valoració:4menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente