TW
14

El passat dijous, Carolina L. va rebre una trucada del Departament de Promocions d'Orange per tal d'oferir-li els serveis de la companyia. Quan va demanar al seu interlocutor que li parlés en català, aquest s'hi va negar i li va exigir que parlés en espanyol, tot i ser ell qui feia la trucada. Carolina L. va penjar després de recordar-li que ella no tenia cap interès a tenir la conversa, i que, a més, tenia tot el dret a parlar català. Posteriorment, el mateix comercial li va tornar a telefonar i li va deixar un missatge de veu al contestador en què justificava la seva actitud catalanòfoba. Carolina va comunicar els fets a Orange mitjançant una carta certificada i l'empresa li va telefonar per a dir-li que el número des d'on li havien telefonat no pertanyia a Orange. No obstant això, la Plataforma per la Llengua ha demostrat que Orange menteix.

L'ONG del català ha telefonat al número en qüestió i ha resultat ser del Departament de Promocions d'Orange. Després que la persona que feia la telefonada hagi demanat informació comercial en català, l'operadora ha comunicat a l'interlocutor que «si no aconsegueix parlar en espanyol no li puc comentar res». El membre de la Plataforma per la Llengua ha demanat si no disposaven d'atenció en català. La resposta del Departament de Promocions d'Orange ha estat la següent: «En aquest cas som a Espanya i cal parlar en espanyol. Si vostè no vol parlar en espanyol, no sé quin és el motiu, idò ho sent molt, però aquí es parla en espanyol perquè som a Espanya».

La Plataforma per la Llengua denuncia l'actitud clarament catalanòfoba d'Orange, i recorda que, més enllà d'estar vexant ciutadans pel simple fet d'usar la seva llengua, que a més és pròpia i oficial del territori on presten servei, estan incomplint la llei en no prestar l'atenció en català. Concretament, l'article 8.3 de la Llei de comerç i serveis, assegura que les empreses i els seus treballadors «han d'estar en condicions de poder atendre els consumidors quan s'expressin en qualsevol de les llengües oficials a Catalunya». Davant d'aquests fets, la Plataforma per la Llengua iniciarà un procediment administratiu contra Orange davant la Direcció General de Comerç de la Generalitat de Catalunya. Així mateix, el president de l'entitat, Òscar Escuder, ha exigit respecte pels consumidors catalanoparlants: «Ja n'hi ha prou, de pensar que vexar-nos i humiliar-nos pel simple fet de parlar en català surt de franc. Encoratgem els consumidors a qui no se'ls respecten els drets lingüístics, a canviar a companyies que siguin lingüísticament responsables».