El 28 de desembre del 2018 uns clients varen anar a pagar un rebut a la sucursal del Banco Santander del carrer del Marqués de Campo de Dénia, al País Valencià. Es varen expressar en català i un dels gestors els va dir «hablen en castellano». És a dir, volia impedir-los el dret a parlar en la seva llengua. Quan varen tornar el 31 de desembre a la mateixa sucursal bancària, el gestor va continuar amb les seves consignes ideològiques: «El idioma oficial es el castellano y no la podemos atender en valenciano».
La Plataforma per la Llengua considera que la situació produïda a la sucursal del Banco Santander a Dénia «atempta contra l'oficialitat del valencià i els drets lingüístics de tots els ciutadans a usar el valencià, oralment i per escrit, tant en les relacions privades com amb l'administració pública».
El dret lingüístic dels consumidors a expressar-se en valencià també està recollit en l'article 8 de la Llei 1/2011 de 22 de març, l'Estatut dels Consumidors i Usuaris de la Comunitat Valenciana. A més aquesta llei afirma que la Generalitat «ha de fomentar l'ús del valencià en les relacions d'empreses i professionals amb els consumidors». I, a més, ha d'adoptar mesures «perquè les ofertes comercials es comuniquen també en valencià». És per això que la Plataforma per la Llengua ha denunciat els fets davant la Direcció de Comerç i Consum de la Generalitat Valenciana, i ha demanat que l'administració faci una advertència a la sucursal bancària de Dénia, sobre la manca de respecte als drets dels consumidors que s'expressen en català.
El portaveu de l'entitat ha recordat als representants del Banco Santander que l'article 3 de la Llei d'Ús i Ensenyament del Valencià, estableix que l'ús de la nostra llengua «produeix plens efectes jurídics, sense que puga derivar-se, de l'exercici del dret a expressar-se en valencià, qualsevol forma de discriminació o exigència de traducció». A l'article 17, la llei determina que: «Tots els ciutadans tenen el dret a expressar-se en valencià en qualsevol reunió, i això inclou també les activitats professionals i mercantils».
També des de la Plataforma per la Llengua s'ha demanat a l'Oficina de Drets Lingüístics i al Síndic de Greuges que s'informi la direcció del Banco Santander a Dénia sobre el dret dels consumidors a expressar-se en català, per a evitar qualsevol forma de discriminació o exigència de traducció.
5 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
En diferents ocasions he signat els meus comentaris amb el pseudònim de "Ja ho val!" i ara em trob que un altre lector se n'ha apropiat. Els gestors d'aquestes pàgines haurien de posar atenció a evitar que dues persones diferents signin de la mateixa manera.
No podem consentir que ens facin perdre els nostres drets lingüístics. Tenim tot el dret a parlar en la nostra llengua i ens han de entendre i atendre. A més hem de denunciar-ho sempre.
Ara no veus que son anuncis en Castellà que arrossegues tu, amb les galetes de les pàgines que has visitat? I és que on no en hi ha..
@ F.S.B. El client és el client, tant el que va al banc com el qui posa anuncis.
Que ho conteu vosaltres, el que fan les altres empreses amb les llengües, tan defensors com sou del català, em pot semblar bé, però que tingueu anuncis en Castellá com ara mateix, en surt un de Bankia, això va per carreró que no passa. Aaah que us paguen molt bé per anunciar-se, però no en Català, és clar... ho entenc, tots tenim un preu i mai tan bén dit!