La Federació d’organitzacions per la llengua catalana proposa quatre punts per recuperar el català a tot el domini lingüístic

TW
7

L’Assemblea de la FOLC (Federació d’organitzacions per la llengua catalana), s’ha reunit aquest dissabte a Barcelona amb la participació de representants de les Illes (STEI-Intersindical, Assemblea de Mestres i Professors en català), País Valencià, Catalunya Nord i Principat de Catalunya.

«Els atacs tenen la intenció de reduir els espais de llibertat que s’havien anat guanyant per l’ús del català»

En l’Assemblea s'acordà fer públic el comunicat ‘Prenguem la iniciativa, exigim els nostres drets lingüístics’. La federació assenyala que en aquests darrers anys la llengua catalana ha continuat discriminada, (en major o menor grau) a tots els territoris on es parla, i que ha estat objecte d’atacs continuats. «Els atacs tenen la intenció de reduir els espais de llibertat que s’havien anat guanyant per l’ús del català: contra el català com a llengua vehicular de l’ensenyament al Principat de Catalunya, imposant un decret de trilingüisme a les Illes Balears (TIL) i al País Valencià reduint les línies programades d’ensenyament en valencià.

A territoris com la Catalunya Nord, la Franja de Ponent (Aragó), l’Alguer (Sardenya) i al Carxe (Múrcia) el reconeixement oficial és molt precari i en aquest context la llengua té dificultats per créixer o simplement per mantenir-se. Segons ha afirmat l’Assemblea.

Així mateix, la FOLC creu que «ara la situació ha canviat als territoris més poblats»: País Valencià i les Balears, pel resultat de les darreres eleccions autonòmiques. Per tant, la FOLC considera que per garantir un avanç clar en la consolidació de la llengua i el respecte als drets lingüístics de la ciutadania és necessària l’aplicació de quatre objectius bàsics a tots els territoris. Aquests són: l’acreditació de la competència lingüística com a requisit bàsic per treballar a la funció pública; que es garanteixi i difongui el coneixement efectiu de la llengua; que el català sigui llengua vehicular de l’ensenyament a tots els Països Catalans, de manera que pugui fer la funció pedagògica i cohesió social que li correspon i, finalment, que es creïn les condicions i s’emprenguin les accions adequades perquè les zones on es parla català disposin de mitjans en català o puguin rebre les emissions dels mitjans de comunicació que emeten en català des d’unes altres zones.