TW
0

Iberia crearà finalment la seva pròpia companyia de baix cost, amb el nom d''Iberia Express' que prèviament havia registrat, com una nova filial per operar "part de la xarxa de curt i mig radi", segons ha aprovat aquest dijous el consell d'administració de l'aerolínia que presideix Antonio Vázquez. La nova companyia, que iniciarà les seves operacions a l'estiu de 2012, comptarà inicialment amb quatre avions A320, que assoliran els 13 a finals del pròxim any, i tots provindran de l'actual flota de l'aerolínia.

Iberia ha explicat que la nova filial neix amb l'objectiu de "competir eficientment" al mercat domèstic d'Espanya, així com "també a Europa" i ha assegurat que "no afectarà els seus acords de col·laboració amb Vueling i Air Nostrum". "La creació d'Iberia Express no afectarà als termes i condicions laborals dels actuals empleats d'Iberia i no variarà l'actual col·laboració amb Vueling i Air Nostrum", ha assenyalat en un comunicat.

En aquesta línia, ha destacar que Iberia Express tindrà uns costos d'operació més baixos que el "deficitari negoci de curt i mig d'Iberia". Per a això, l'aerolínia contractarà nou personal a costos de mercat i, al seu torn, optimitzarà la utilització dels seus avions. El manteniment i l''handling' seran realitzats inicialment per Iberia.

Tres anys després de l'anunci

L'octubre de 2009, el conseller delegat de l'aerolínia, Rafael Sánchez Lozano, va anunciar la intenció d'Iberia de crear una nova companyia de baix cost per a les rutes de curt i mig radi, amb base a Madrid, per contrarestar la competència de les aerolínies 'low cost' en aquest mercat. En previsió d'això, l'aerolínia va registrar la marca Iberia Express. L'anunci de la nova companyia va sembrar els temors dels diferents col·lectius d'Iberia, al mig de les seves respectives negociacions dels convenis col·lectius, la qual cosa va derivar en la inclusió de clàusules i una sèrie de condicions per als tripulants de cabina (TCP) i el personal de terra, vinculats a aquesta nova marca, en el cas que la nova 'low cost' es llançàs.

Amb els pilots, amb qui continua negociant, no ha estat possible tancar cap acord. L'actual conveni en vigor, segons el Sepla, obliga la companyia a realitzar aquests vols dins de la companyia. El cap sindical del Sepla a Iberia, Justo Peral, ha assegurat que aquesta decisió és "il·legal", perquè "contravé" els acords subscrits entre la direcció i el col·lectiu, i ha acusat la companyia de "voler la guerra".

Peral va assegurar que els pilots prendran "totes les mesures legals" al seu abast per intentar frenar la creació d'una companyia de baix cost. Al mig de les negociacions, Iberia va acudir a acords amb la seva filial Air Nostrum i amb la seva participada Vueling, de la que controla el 45,85%, per operar algunes de les seves rutes durant la temporada estival. En el cas de Vueling, coincidint amb la temporada d'hivern, Iberia ha recuperat diverses rutes i ha reduït de sis a un els avions llogats a la companyia que presideix Josep Piqué.

Des d'Air Nostrum, el conseller delegat de la companyia, Carlos Bertomeu, assegurava la setmana passada que preferia tenir "un soci el més sa possible" i descartava que aquesta decisió comportàs alguna diferència substancial al repartiment de rutes que ambdues companyies negocien anualment.