L'accident de l'avió d'Spanair a Barajas deixà 154 morts. | Efe - M.Messara. Efe

TW
0

L'accident de l'avió d'Spanair que es va estavellar a Barajas el 20 d'agost de 2008 i va provocar la mort de 154 persones es va deure, entre altres causes, a un mal disseny de l'aeronau i a la distracció dels pilots abans d'enlairar-se rumb a Gran Canària, segons l'informe que avui ratificarà la companyia davant del jutge. La defensa de l'informe interí dels pèrits d'Spanair davant del magistrat del Jutjat d'Instrucció número 11 de Madrid, Juan Javier Pérez, que investiga les causes del sinistre, conté 96 conclusions. De totes aquestes, es desprèn que en el disseny del TOWS (sistema d'alarma de configuració inadequada per a l'enlairament de l'avió) s'obvià la probabilitat d'un error de la tripulació en el seu ajust correcte.

"La responsabilitat de garantir l'aeronavegabilitat del disseny i els requisits bàsics del manteniment dels sistemes crítics per a la seguretat del vol requeia sobre Boeing" -propietària de McDonnell Douglas, fabricant de l'avió-, diuen els pèrits d'Spanair. Així mateix, recorden que l'Autoritat Aeronàutica dels EUA era responsable de "l'aprovació i la certificació" dels esmentats aspectes. Spanair ressalta que els dos pilots de l'avió estavellat estaven "correctament habilitats" per realitzar el vol, però apunta a una "falta de la disciplina necessària" pel fet que no van confirmar "degudament" la configuració dels slats i flaps per a l'enlairament. L'aerolínia ofereix com a raons aparents per a aquesta "disciplina deficient" la primera interrupció del vol després de detectar una anomalia en la indicació de la sonda RAT (temperatura total de l'aire d'impacte), "el desig de minimitzar les demores a la sortida", el "malestar" dels passatgers i la "distracció ocasionada per la presència d'una tercera persona a la cabina".

Personal de manteniment

Quant al personal de manteniment implicat en la resolució de l'anomalia de la RAT, Spanair afirma que estava correctament habilitat, malgrat que el jutge va imputar des del principi dos tècnics d'aquest departament.
El document que Spanair ratificarà davant del jutge s'uneix als altres cinc informes que ja té el jutge: dos de l'Associació d'Afectats del vol JK5022, el del Sindicat Espanyol de Pilots de Línies Aèries (SEPLA), el de l'òrgan pericial col·legiat i el de la Comissió d'Investigació d'Accidents i Incidents d'Aviació Civil .