Tornan els 120 kms. | VICTOR LERENA

TW
10

Tornen els 120. Després de quatre mesos en què el Govern ha limitat la velocitat màxima a 110 quilòmetres per hora, a partir de l'1 de juliol els cotxes podran tornar a circular a 120 per les autopistes i autovies. L'Executiu no prorroga el límit dels 110, que imposà el 25 de febrer, perquè el petroli és més barat que llavors i, a més, la previsió és que continuï davallant. L'estalvi, al final, ha estat de 450 milions d'€. Així ho anuncià el vicepresident del Govern i ministre de l'Interior, Alfredo Pérez Rubalcaba, després que la decisió s'hagués acordat hores abans en el Consell de Ministres.

Rubalcaba insistí ahir que el límit de 110 quilòmetres per hora ha estat una mesura "transitòria" que s'ha aplicat perquè el cru era molt car. En el moment d'aprovar la disposició, el preu fregava els 115 dòlars per barril i es preveia que encara pujàs més. Ara, en canvi, ha baixat.

"Les circumstàncies han canviat", declarà el també titular d'Interior primer, que indicà que els estudis que maneja el Govern indiquen que l'import del carburant no deixarà de davallar, per la qual cosa allò "raonable" és tornar als 120 km/h. El mandataria posà èmfasi en la necessitat d'haver imposat un màxim de velocitat aquests quatre mesos, atès que el cost del barril de petroli era de 115 dòlars quan la mesura es dugué a la pràctica. "La previsió es confirmà i el barril s'arribà a pagar a 127 dòlars. En aquests moments, per contra, se situa en 106 dòlars i els càlculs de futur assenyalen que encara descendirà", assegurà. Rubalcaba recordà que el cost de canviar la senyalització amb adhesius s'acostà a 230.000 €, el mateix que tindrà readaptar els discos.

Canvi de la senyalització

Per part seva, fonts del Ministeri de Foment declararen que la setmana que ve començaran la feina específica per al canvi de senyals. En qualsevol cas, intentaran minimitzar-ne l'efecte sobre el trànsit en plena operació sortida, per l'inici de les vacacions d'estiu.

Amb tot, Rubalcaba insistí que s'ha tractat d'una mesura "estrictament econòmica", desvinculada de la sinistralitat i que, per això, quan el preu del cru s'ha abaratit han decidit llevar-la. "Sempre ho separam dels accidents. Abaixàrem la velocitat senzillament per disminuir la factura petroliera", va remarcar.

Pel Partit Popular, el que ha ocorregut és que l'Executiu ha decidit no prorrogar la disposició perquè aquesta "no ha complert l'objectiu", atès que no ha servit per estalviar prou. "És una mesura que no ha tingut l'efecte desitijat", es queixaren.
Les associacions de conductors es mostren encantades amb la notícia. Així, la portaveu del Comissariat Europeu de l'Automòbil, Lorena Martín, explicà que aquesta organització està en contra de la prohibició. "Tot i ser ver que quan s'adoptà la decisió hi havia una crisi del petroli i Espanya havia de recórrer a reserves, les mesures d'estalvi sempre es prenen contra els automobilistes", asseverà.