L’avió accidentat a Barajas fa una setmana impactà primer al terra amb la coa, a la zona veïna a la pista, de manera que se’n desprengué la part posterior i, a partir d’aquí, l’aparell es desplaçà 1.200 metres fins a aturar-se devora un rierol, fora de les pistes.
Així ho explicà el secretari de la Comissió d’investigació d’accidents d’Aviació Civil, Francisco Javier Soto, que detallà que el recorregut havia estat en tres salts, tants com els desnivells que l’avió trobà al seu pas. La Comissió s’ha donat un mes per lliurar-ne un informe preliminar, que contindrà informació contrastada dels fets.
Tanmateix, Soto aclarí que no s’ha d’esperar cap tipus de conclusions d’aquest informe i que no s’hi pot "fixar cap termini". El procés podria durar "mesos", com ha succeït en altres tragèdies aèries de gran magnitud.
Aquesta comissió ja ha enviat a Londres les dues caixes negres de l’avió perquè siguin analitzades i, segons Soto, estaven molt afectades per l’impacte.
Per la seva banda, el jutge encarregat del cas, Juan Javier Pérez, rebé els devuit dispositius d’enregistrament que la Guàrdia Civil intervingué en les hores posteriors a l’accident perquè contenien imatges del sinistre. Als seus suposats autors, se’ls imputa un delicte d’intromissió en el dret a la intimitat de les víctimes. Al seu torn, la Fiscalia General de l’Estat ha demanat als afectats "plena confiança en l’actuació policíaca i judicial".
Baixes per depressió a Spanair
L’augment de cancel·lacions i de retards aquests darrers dies a Spanair — aquest dimarts s’anul·laren set vols des de Madrid a diversos aeroports, com el de Son Sant Joan i el de Maó— és provocat pels problemes operatius de l’aerolínia amb seu a Palma, principalment perquè entre els tripulants de cabina s’ha produït un alt percentatge de baixes per depressió arran del tràgic accident a Barajas, segons informaren treballadors de la base de Palma.
Aquesta circumstància provoca problemes en les rotacions de la plantilla per descansos reglamentaris dels pilots, i augments del nombres de vols.
"Hi deixam la pell per professionalitat i punt d’honor, però la gent està molt tocada per tot el que ha succeït. És normal que es produeixin aquestes situacions de baixes en determinats col·lectius. Així mateix, en el si de la companyia s’està vivint una situació molt difícil. A allò de l’accident s’hi ha de sumar un any dur que ha transcorregut amb la incògnita de no saber si es venia, a més de la presentació de l’ERO, que afecta 1.100 treballadors", indicaven les mateixes fonts.
Tots els sindicats, arran de les notícies de falta de revisió dels avions i problemes tècnics detectats en alguns, indicaren que el manteniment dels aparells de l’aerolínia és "homologable al de les millors companyies d’Europa", segons afirmà Jorge Carrillo, secretari general d’Acció Sindical del sector aeri de CCOO, sindicat majoritari a Spanair.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Les caixes negres estaven molt tocades: clar anaven al mateix avió. No així la informació que contenen, que segur que està intacta.
La part posterior és la coa, no? La va perdre en el mateix moment de l'impacte o al cap dels mil metres que indicau?