Spanair justificà ahir que l’avió sinistrat dimecres s’enlairàs un cop resolt el problema detectat pel comandant Luna i anuncià que no té cap intenció de revisar ni de retirar els McDonnell Douglas-82 (MD-82) que posseeix la companyia.
L’aparell va patir un problema d’escalfament excessiu abans d’iniciar la correguda per enlairar-se i hagué de tornar a la porta d’embarcament. Així ho explicà el subdirector de la companyia, Javier Mendoza, en una roda de premsa a la qual va assistir també el president de SAS, Matss Jansson, propietari d’Spanair.
Segons Mendoza, el personal de manteniment de la companyia va tractar el problema d’acord amb els procediments fixats en els manuals de l’avió, el va "aïllar" i l’aparell va ser autoritzat per volar de nou. Spanair ha repassat el problema amb inspectors d’Aviació Civil i no ha trobat cap "anormalitat" en el procés, que va ser realitzat segons els estàndards de l’avió.
En ser preguntat sobre si hi ha motius perquè deixin de volar els avions MD-82 o sotmetre’ls a alguna revisió especial com a conseqüència de l’accident, el director general d’Spanair, Marcus Hedblom, explicà que "no hi ha cap raó per retirar els avions d’aquesta família".
També assenyalà que encara no s’havia determinat si l’aparell sinistrat era un dels quinze que la companyia preveia jubilar en el seu pla de viabilitat.
Després d’insistir que ara la principal preocupació per la companyia és l’atenció i el suport a les víctimes i als familiars, Hedblom remarcà que ni SAS ni Spanair no especularan sobre els motius de l’accident i es remeté a la investigació formal amb les autoritats aèries.
Sobre l’estat de les caixes negres, Mendoza declarà que s’han recuperat i que "sembla que alguna està danyada", però que cal descarregar-ne tota la informació, la qual cosa portarà temps, abans de treure’n conclusions.
Els directius d’Spanair insistiren en la seva col·laboració amb les autoritats civils, estatals i internacionals, i informaren que s’han posat en contacte també amb el fabricant nord-americà de McDonnell Douglas, que en l’actualitat és Boeing.
Durant la roda de premsa, que congregà nombrosos mitjans estatals i estrangers, els periodistes exigiren conèixer detalls sobre l’accident, però els responsables d’Spanair es van remetre a la investigació oficial per "evitar confusions i especulacions".
Hedblom informà que el número telefònic habilitat per oferir informació als familiars ha rebut més de 2.000 trucades en les primeres hores de funcionament i que s’han disposat dos avions per transportar familiars des de Las Palmas, a més de 400 habitacions en hotels propers a l’aeroport.
Per part seva, el president de SAS, Matss Jansson, apuntà que encara no han pensat en les conseqüències econòmiques del sinistre, ja que n’han passat només 24 hores. Sobre les indemnitzacions, Hedblom assenyalà que estan regulades per contracte i que es treballarà amb les companyies d’assegurances, entre les quals es troba Egon, i amb els familiars a fi de fer-les "tan transparents com sigui possible".
Segons Mendoza, l’avió va passar totes les inspeccions pertinents i la companyia disposa dels certificats necessaris, ja que a Spanair "la prioritat és la seguretat".
Familiars dels morts planten l’aerolínia
Un grup de familiars dels morts en l’accident aeri de Barajas van plantar ahir horabaixa els directius d’Spanair en una reunió que durà amb prou feines 15 minuts. Segons explicava Yurena Hernández, que ha perdut dues germanes i un nebot en l’accident, els familiars havien estat convocats per directius de la companyia per rebre explicacions sobre la caiguda de l’avió. La reunió, que al principi s’esperava que duràs hores, es va interrompre per la sobtada decisió dels familiars de les víctimes d’abandonar la sala.
No "ens deien res", explicava Yurena, "indignada" pel tracte que ha rebut la seva família per part de la companyia, alhora que confessava que no els han comentat res sobre les possibles indemnitzacions.
Fonts d’Spanair no van voler comentar l’incident amb l’argument que no donaran detalls de les seves reunions amb els familiars, perquè consideren que han de ser confidencials.
Queixes dels mallorquins
Ahir migdia també es mostraven queixosos els pares i la parella del pilot mallorquí Xavier Mulet. La seva situació era "desesperada", confessava la seva mare, Francisca Pujol. "Ens mantenen tancats a l’hotel Meliá Barajas. Tenim la impressió que la companyia no vol que parlem amb la premsa, que no diguem res, mentre que al nostre entorn hi ha una confusió enorme. És molt fort que l’aerolínia no ens hagi donat cap tipus d’informació sobre Xavier, quan l’única cosa que ja podem fer és identificar-lo. Només sabem que la Policia científica n’ha identificat el cos, però res més. La nostra situació és desesperada", explicà amb enteresa Francisca Pujol.
Però poc després aquesta situació de confusió canvià i els responsables d’Spanair es desferen en atencions amb els familiars. Francisca admeté a l’horabaixa, després de reconèixer el seu fill al tanatori, que "han estat molt atents" i que la notícia la rebé "com si hagués estat l’accident amb una moto, i esperat".
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.