TW
0

La Comissió Tècnica que estudia les causes del descarrilament del tren a Villada (Palència) conglogué ahir el seu informe, que serà remès al Ministeri de Foment i que, inicialment, apuntava a un excés de velocitat com causa principal. En aquest sentit, la ministra de Foment, Magdalena Alvarez, sol·licità comparèixer a la Comissió de Foment i Habitatge del Congrés, per informar sobre l'accident, encara que resta per decidir la data de la compareixença.

Per la seva banda, el maquinista, segons fonts de la investigació, declarà ahir davant la Policia Judicial que no fou advertit en cap moment que s'anava a trobar amb un canvi de via a l'estació de Villada, motiu pel qual va mantenir una velocitat superior a 100 km/hora, en el moment del descarrilament. Les mateixes fonts asseguren que el conductor afirmà que maniobrà en funció del que li indicaven els senyals.

Dins de les diligències obertes, el jutjat d'instrucció número 3 de Palència ha requerit a Renfe els telefonemes, sistemes de comunicació en els quals queden gravats els avisos d'estacions de tren donats als maquinistes en situacions com la d'una via ocupada. Segons fonts jurídiques, aquest requeriment judicial podria contribuir a determinar si les causes de l'accident van correspondre o no a un possible error tècnic -que el telefonema no arribàs- o a un error humà. La companyia ferroviària Renfe s'ha personat com a possible responsable civil en les diligències obertes arran de l'accident.

Per la seva banda, des de l'entorn laboral del maquinista s'informà que es tracta d'un conductor veí de Lleó, amb «gran experiència en aquestes funcions» i que està anímicament destrossat. El treballador, que està afiliat al sindicat de maquinistes Semaf, té prop de 50 anys, dels quals la meitat ha desenvolupat aquesta tasca, pel que «no és cap principiant», indicaren les mateixes fonts.

Finalment, el sindicat CGT, de la mateixa manera que reclamaren ahir la resta de sindicats, demanà «transparència» en les investigacions i que «no es derivi en actituds, ja vistes anteriorment d'imputar-se d'una empresa a una altra les causes de l'accident, eludint les seves pròpies responsabilitats».