Seat presenta expedient de regulació per tal d'acomiadar 1.346 treballadors

La mesura afecta la fàbrica de Martorell, els centres de la zona franca i el magatzem de recanvis

TW
0

L'empresa havia amenaçat de fer-ho si la plantilla no acceptava una reducció de jornades i salaris i al final l'ha acomplert. La direcció de Seat anuncià la presentació d'un expedient de regulació d'ocupació que afectarà 1.346 treballadors. L'expedient té efectes a la fàbrica de Martorell, els centres de la zona franca i el magatzem de recanvis. Queda fora de l'expedient el centre d'enginyeria, la filial Gearbox i les societats comercials. La mesura, que s'aplica per afrontar el descens a la producció de vehicles, força els sindicats a negociar.

L'expedient de regulació té incidència quasi en el 10% de la plantilla de Seat, que suposa 14.000 llocs de feina. El president del comitè d'empresa de Seat a Martorell, Matías Xai, d'UGT, qualificà de «barbaritat» la presentació de l'expedient i acusà la direcció de la companyia de mantenir una «actitud intransigent».

L'empresa automobilística ja advertí el juliol els sindicats que havia exhaurit, a causa de la caiguda de la producció, el seu sistema de flexibilitat basat en un compte d'hores individual. La companyia va quantificar l'excedent de plantilla en 1.400 treballadors i va demanar als sindicats que acceptassin una reducció de salari i de jornada del 10% per evitar mesures traumàtiques. Els sindicats han rebutjat la proposta de rebaixa salarial i han instat la direcció a presentar les dades de producció per conèixer el futur de Seat.

Des de l'empresa automobilística es justifica la presentació de l'ERE per causes productives i es considera que és la mesura més adequada per garantir-ne la viabilitat. Seat considera que el problema no és conjuntural sinó estructural, per això «aquesta és l'única eina per garantir la viabilitat en el futur de l'empresa».

El vicepresident executiu de recursos humans de Seat, Ramón Paredes, assegura que l'empresa acumula un excedent laboral des del 2003, quan es van deixar de fabricar els models Volkswagen, Inca i Arosa, mentre que la plantilla s'ha mantingut pràcticament constant, ja que s'ha reduït un 7% des de l'any 2000.

Paredes va manifestar que el text de l'expedient presentat a l'Administració justifica els acomiadaments per «causes productives dins un entorn econòmic complicat al mercat de l'automòbil» i en disposar l'empresa automobilística d'una capacitat ociosa del 25%.