ZP presenta el Pla d'Infraestructures amb una inversió definitiva de 248.892 milions

Contempla el ferrocarril com a «transport estrella» i un període d'execució fins el 2020

La ministra de Foment, Magdalena Àlvarez, és aplaudida després de la seva intervenció.

TW
0

El president del Govern, José Luis Rodríguez Zapatero, presentà ahir el Pla Estratègic d'Infraestructures i Transport (PEIT), la inversió definitiva del qual serà de 248.892 milions d'euros, 7.000 més que el projecte inicial, i per a la gestió del qual es crearà una societat pública.

Zapatero destacà en l'acte de presentació del PEIT que aquest projecte suposa el «major esforç de dotació per a infraestructures que s'ha fet mai a Espanya» i és fruit d'un llarg procés de diàleg i participació amb les altres administracions i els agents implicats.

Amb el ferrocarril com a «transport estrella» i un període d'execució fins a l'any 2020, per al PEIT es destinaran 15.000 milions d'euros cada any i les millores i noves infraestructures que conté tindran com a objectiu situar Espanya, segons el president del Govern, entre els països «més avançats del nostre entorn econòmic».

En aquest acte, en el qual també participà la ministra de Foment, Magdalena Alvarez, i al qual assistí el vicepresident segon i ministre d'Economia, Pedro Solbes, Zapatero anuncià la creació de la Societat d'Infraestructures i del Transport Terrestre, amb una dotació inicial de 500 milions d'euros, per gestionar el pla.

El cap de l'Executiu explicà que les inversions per al PEIT suposaran, en els pròxims quinze anys, el quinze per cent del producte interior brut (PIB) i requerirà un model «diversificat de finançament», amb un «fort suport» dels pressuposts de l'Estat i també amb la col·laboració pública i privada.

Fonts del Ministeri de Foment explicaren que es manté la previsió inicial de finançament del PEIT basat en un 60 per cent a través dels pressuposts i el 40 per cent restant entre capital públic i privat. Les infraestructures plantejades aposten, segons Zapatero, per la «cohesió social i territorial» i fan una atenció «singularitzada» als territoris no peninsulars i a les zones amb «majors dificultats, especialment l'oest d'Espanya».

Pel ferrocarril es destinaran gairebé el 50 per cent de les inversions.