Economia culpa l'onada de calor de l'augment dels preus als aliments

El Servei de Defensa de la Competència investiga les grans superfícies

TW
0

El Servei de Defensa de la Competència veu lògica la pujada dels aliments frescs registrada l'any passat. Competència continuarà estudiant la cadena de distribució de determinades fruites i hortalisses davant possibles pràctiques que vulnerin la lliure competència del mercat. L'expedient administratiu del departament dependent del Ministeri d'Economia, que es troba obert des d'octubre i que analitza l'evolució de preus de determinats productes hortofrutícoles, indica preliminarment que una part de les alces obeïren a l'evolució de l'oferta i de la demanda i de les exportacions, com també a l'onada de calor registrada l'estiu passat, que deteriorà la producció i augmentà el consum.

Actualment, la investigació se centra sobre el comerç minorista entre els principals operadors i la seva evolució de preus, informació que contrasta amb les dels proveïdors. «L'onada de calor fou atípica. El nivell de les temperatures i la constància d'aquestes fou rècord. Es produí una important moderació dels preus» als seus nivells previs una vegada superada l'onada de calor, segons el director general del servei, Fernando Jiménez Latorre.

L'SDC verifica aspectes puntuals de la informació proporcionada per les empreses davant la possibilitat que s'hagin registrat pràctiques anticompetitives i per la possibilitat que aprofitin una posició de domini per augmentar els preus. L'informe segueix l'evolució dels productes amb pitjor comportament de preus i major pes a la cistella de la compra, com ara tomàtigues, lletuga, pebres verds, mongetes verdes, peres i pomes.

Segons Jiménez, l'SDC no descarta més causes que expliquin el passat increment de preus. Entre els factors estructurals que determinen el funcionament del mercat de fruites i hortalisses, hi ha les barreres d'entrada als operadors minoristes, com també la gradual concentració i integració vertical, l'alta intermediació i l'elevada atomització, especialment a les primeres fases de comercialització.

Actualment el Servei de Defensa de la Competència centra la seva investigació sobre el comerç minorista entre els principals operadors, a les seves polítiques i evolució de preus, que després contrasta amb la informació que ofereixen els seus proveïdors. Segons les dades, les companyies que major quota de mercat tenen en la distribució minorista de fruites i hortalisses són Carrefour amb un 21'37% i Eroski amb un 11'15%.