TW
0

Una de les caixes negres del Yakovlev-42, que patí un accident a Turquia en el qual moriren 62 militars espanyols, revela algunes irregularitats comeses per la tripulació en el seu darrer vol, entre l'aeroport de Manàs (Kirguizistan) i Trebisonda (Turquia), on tingué lloc el sinistre. L'avió volava amb més càrrega i més combustible dels permesos i per això la velocitat mitjana fou menor de la prevista. La sobrecàrrega en qualsevol avió constitueix un risc important per al passatge.

L'avió s'enlairà amb 59.290 quilograms de càrrega, malgrat que el seu pes màxim permès era de 57.500. A més, davant les 17'2 tones de combustible que, segons declaracions del secretari general de Política de Defensa, Javier Jiménez-Ugarte, duia el Yakovlev (en virtut del manifest de càrrega firmat pel comandant Koutsenko), els registres de la caixa negra del vol Manàs-Trebisonda estableixen que l'aparell duia 19 tones de querosè quan s'enlairà.

D'aquesta manera, als 57.490 quilos de càrrega que duia l'avió s'haurien de sumar les 1'8 tones de combustible extra que realment portava l'avió i que apareixen registrades a l'única caixa negra que no estava avariada, l'FDR (Flight Data Recorder, que enregistra els paràmetres de l'avió).

L'altra caixa, la CVR (Cockpit Voice Recorder), que recull les converses de cabina durant el viatge, estava avariada, segons subratllaren fonts oficials abans que l'avió s'estavellàs contra les muntanyes.

L'explicació a aquest desajust entre les dades de Defensa i la caixa negra obeeix a una pràctica il·legal dels tripulants: la manipulació per part del comandant del manifest de càrrega amb l'objectiu d'amagar la quantitat real de combustible. L'excés de pes en qualsevol avió constitueix una greu infracció de la normativa aeronàutica i un risc evident per al passatge.

Estalvi de combustible
Segons el pla de vol, l'altitud era de 29.000 peus, encara que la major part del viatge es realitzà a 31.364 peus, amb l'objectiu d'estalviar combustible. Aquest pogué ser un dels motius que també féu que la velocitat mitjana de vol fos de 289'3 nusos (535 quilòmetres hora), quan el pla de vol marcava 700 quilòmetres hora.

L'anàlisi de la caixa negra pot revelar que el Yak-42 volà amb dos motors a règim normal, mentre que en el tercer, que es trobava situat a la part central, se li reduí la potència. Això és poc habitual i bastant perillós en cas que un dels motors laterals tingui una avaria.