TW
0

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Felip Puig, demanà ahir al Ministeri de Foment que encarregui una auditoria externa per certificar que l'AVE que arribarà a Lleida el pròxim 11 d'octubre compleix les garanties de seguretat i no suposa cap risc per als passatgers.

Segons indicà Puig, si no hi ha cap dictamen que digui que s'han superat tots els problemes que han aparegut aquests darrers mesos, la línia «no es podrà posar en marxa». El conseller va fer aquestes declaracions abans de participar en una jornada sobre la connexió ferroviària dels ports, en demanar-li què trobava de l'aparició del nou clot que s'ha descobert a uns 650 metres del trajecte de la via de l'AVE Madrid-Lleida, al seu pas per Saragossa.

Segons el conseller, el «nivell d'intranquil·litat i de dubtes» que existeix sobre el projecte de l'AVE fa necessària una actuació contundent del Ministeri a fi d'«eliminar-hi qualsevol ombra de dubte».

Afegí que, si es demostràs que no es compleixen les garanties necessàries, el tren no es podria posar en marxa i, si hi hagués gens d'incertesa, «evidentment» recomanaria als ciutadans de Catalunya que no l'utilitzassin.

Segons Felip Puig, l'auditoria hauria de ser a càrrec d'una empresa que pugui avaluar els riscs i la seguretat de l'AVE, i que garanteixi als ciutadans que a partir de l'11 d'octubre «poden agafar aquest tren amb total tranquil·litat», de manera que se n'hauria de redactar un informe ràpid, concís i firmat per experts independents.

Puig explicà que ja se sap que alguns terrenys presenten «deficiències», si bé considerà que s'«ha de suposar que els tècnics han pres prou mesures per consolidar-ne la plataforma, la via i la infraestructura».

El conseller assegurà que, de moment, no ha estat convidat a la inauguració del dia 11 d'octubre i que no creu que pugui assistir-hi per problemes d'agenda, i insistí que «el tren que aquell dia arribarà a Lleida no serà l'AVE, perquè no circularà a alta velocitat».

Així, la sima, de vuit metres de diàmetre i 15'5 de fondària, fou descoberta dilluns per uns agricultors a l'entorn de la línia de l'AVE Madrid-Saragossa-Lleida. Els redactors del projecte insisteixen que la línia queda «preservada d'esfondraments». En qualsevol cas, el Col·legi de Geòlegs d'Aragó ja ha advertit del perill de més moviments de terres.