TW
0

El cap de l'Equip d'investigació de la Comissió turca encarregada de les pesquisses de l'avió Yakolev 42, Umit Çendek, afirmà ahir que hi va haver un «error» del pilot de l'avió Yakovlev 42 a les maniobres d'aterratge a l'aeroport de Trabzon (Turquia). Igualment, considerà que els enregistraments de les converses de la tripulació haurien «il·lustrat clarament el motiu del sinistre».

L'avió Yakovlev-42 que es va estavellar a Turquia i va causar la mort a 62 militars espanyols, així com els sistemes d'ajuda de l'aeroport, funcionaven correctament, segons es dedueix de la «caixa negra» que registrava les dades de vol i de les converses dels pilots amb la torre de Trebisonda i amb el control d'Ankara.

Així ho va explicar ahir el cap de l'equip d'investigació turc, Umit Cendek, qui va assenyalar també que les condicions meteorològiques a l'aeroport no eren adverses per a l'aterratge, sense problemes de visibilitat, segons la investigació preliminar.

Malgrat el fet que la «caixa negra» d'enregistrament dels diàlegs entre la tripulació no estava funcionant, el general espanyol Francisco Sánchez Borrallo, president de la Comissió d'Investigació Tècnica d'Accidents d'Aeronaus Militars, va dir que la transcripció de les dades de vol i de les converses amb la torre i el control d'Ankara són «més que suficients» per arribar a les conclusions sobre les causes «probables» del sinistre.

Segons es dedueix de les dades registrades, l'aparell no va seguir la ruta d'aproximació ni indicacions de la torre en les dues maniobres d'intent d'aterratge. «És el que estam investigant exactament, per què el pilot va cometre tal error», va dir Cendek a preguntes de la premsa, encara que va matisar que és «massa aviat i prematur» per precisar-ho, ja que s'està en fase d'investigació.

Va afegir que els pilots coneixen els procediments si s'avorta un aterratge, encara que no es van aplicar les normes en aquest cas, si bé no es dedueix «res excepcional» de les converses amb la torre. L'aparell no va seguir la ruta establerta per l'aeroport per a l'aproximació i posterior espera en el primer intent d'aterratge; va perdre altura i va avortar l'aterratge.

Abans del segon intent, també frustrat, l'aparell havia de passar a la ruta d'espera; se li va demanar que pujàs a 6.000 peus, es va elevar a 6.200 i va creuar la vertical de navegació de l'aeroport cap al sud, on hi havia les muntanyes en les quals es va estavellar, amb la idea que assoliria la pista.

Les dues caixes de l'avió estaven «senceres», una d'elles registrava les dades del vol i l'altra gravava les converses de la tripulació, encara que aquesta no estava funcionant, segons Cendek. «No estam aquí per dir-los les causes de l'accident, estam aquí per transmetre'ls les informacions preliminars i que compartirem amb els nostres col·legues espanyols».