Les illes atlàntiques estaran netes de fuel del «Prestige» en 60 dies

Matas diu que reparar els fons del parc nacional costarà més

TW
0


Seixanta dies. Aquest és el termini que va donar ahir el ministre de Medi Ambient, Jaume Matas, per netejar del tot el parc nacional de les illes atlàntiques, que inclou el conjunt de les Cíes i que va ser molt afectat per les diferents marees negres causades per l'enfonsament dePrestige. Matas va realitzar aquestes declaracions a Palma i assegurà que «aquest és l'objectiu que ens hem marcat, si més no a nivell de superfície». El ministre va explicar que «la recuperació dels fons marins del parc nacional serà molt més complicada. De moment, en els treballs que hem fet de manera conjunta amb les diferents confraries de pescadors de la zona hem aconseguit retirar 26 tones de fuel dels fons marins, però encara queda molta de feina que s'haurà de fer amb els bussejadors de l'Exèrcit i de la Guàrdia Civil».

El ministre també es mostrà valent i assegurà que la resta de la costa estarà «quasi completament neta el proper estiu». De moment, el Ministeri realitza prospeccions en totes les platges afectades per les marees negres i Matas va dir que «n'hi ha 18 que ja no tenen gens de fuel, que estan netes». Aquestes prospeccions es fan a un metre de fondària, per descobrir si entre l'arena encara hi ha restes de chapapote que s'hi hagi filtrat. El ministre va confirmar així mateix que a partir de dilluns comencen a treballar en totes les zones rocalloses del litoral gallec les màquines hidronetejadores. «Aquests estris seran molt útils en la lluita contra el fuel. El que fan és reproduir l'efecte de la mar damunt les roques i desprendre'n el fuel enganxat. Després es recull a la mar». Segons el ministre, aquest sistema és el que ha recomanat el comitè d'experts científics que assessora el Govern en la crisi dePrestige i també la Universitat de Santiago.

Matas va parlar a més sobre l'enfonsament de la gavarra a Algesires i assegurà que «el Ministeri de Foment és qui en té totes les competències. No hi ha fuites de fuel i en poc temps se'n podrà extreure el combustible i evitar el perill». Pel que fa a l'arribada de noves taques de chapapote a les costes gallegues, Matas explicà que «les dades de què disposam són les del servei de Salvament Marítim, que controlen la situació en tot moment». El Ministeri de Medi Ambient ha decidit fer la passa i autoritzar l'ús, de manera experimental, de proves de bioremediació en el litoral amb bacteris autòctons, amb la finalitat que ajudin a eliminar el fuel.