El «Prestige» se xapa i s'enfonsa

El petrolier no resistí la pressió de la mar i, amb les bodegues plenes de fuel, caigué a 3.600 metres de profunditat després d'una agonia de sis diesn 19

La proa del petrolier desapareix davall les aigües. | REUTERS.

TW
0

El petrolier Prestige es va xapar ahir en dos i es va enfonsar en aigües de l'Atlàntic, a uns 246 quilòmetres del cap Finisterre, en una zona d'uns 3.600 metres de profunditat mentre vessava encara més fuel. Després d'una llarga agonia de sis dies, en què ha estat remolcat lluny de les costes gallegues, el petrolier desaparegué per sempre.

Tot i que encara es desconeix la quantitat de fuel que va vessar el vaixell en el seu enfonsament, el delegat del Govern a Galícia, Arsenio Fernández de Mesa, va declarar que, «sense mirar prim», tot sembla indicar que podria haver perdut entre 3.000 i 4.000 tones de combustible de 70.000 que en duia a les bodegues, si bé confiava que el material no arribi immediatament a la costa i se solidifiqui al fons a causa de la baixa temperatura de l'aigua. Alguns experts són pessimistes en aquest sentit i pensen que tot el combustible s'anirà filtrant a l'oceà. El sotspresident primer del Govern, Mariano Rajoy, que ahir va sobrevolar la costa afectada per la marea negra, va admetre que la impressió general de la situació «no és bona», i va indicar que «Espanya ha complert escrupolosament totes les seves obligacions». «Les decisions adoptades han evitat una catàstrofe molt més grossa», va afegir.

Els ministeris de Foment i d'Afers Exteriors han presentat, segons va dir Rajoy, una protesta diplomàtica contra diversos països per la falta de seguretat amb la qual el Prestige transportava aquesta mercaderia perillosa, països entre els quals figuren el Regne Unit, Letònia, les Bahames, Grècia i els EUA. Així mateix, el Consell de Ministres de divendres declararà l'àrea afectada pels abocaments de fuel «zona d'emergència», per poder decretar mesures fiscals i ajudes per als perjudicats. En tot cas, el Regne Unit contestà ahir la carta enviada per la Comissió Europea el passat 14 de novembre, i en la qual se li demana informació sobre els controls al Prestige, que «no és gens responsable de l'incident».

A més, reclama a la Comissió Europea que rectifiqui, públicament, després d'haver gosat afirmar el contrari. El representant permanent britànic davant de la Unió Europea, Nigel Sheinwald, es mostrà «contrariat» davant dels comentaris fets per la comissària d'Energia, Loyola de Palacio, en què suggeria que Gibraltar és responsable del sinistre, i lamentà que aquesta «no confirmàs abans els fets». També exigí que la Comissió declari «de manera pública» que el Regne Unit i Gibraltar no tenen res a veure amb l'incident.

D'altra banda, la Xunta de Galícia va garantir ahir que no hi haurà «problemes pressupostaris» per ampliar, si fos necessari, l'àmbit de beneficiaris i el temps d'aplicació de les mesures urgents. Per la seva banda, els grups ecologistes consideren que la decisió del Govern espanyol d'allunyar el petrolier de les costes gallegues «no respon a cap responsabilitat ecològica», sinó que és una mesura destinada a resoldre el problema «amagant les escombraries davall de l'estora i tirant-les a uns altres». Ara bé, segons el ministre Jaume Matas, el Govern espanyol ha actuat de manera «diligent».