Un greu incendi a Barajas col·lapsa les operacions d'Iberia a tot el món

L'avaria del sistema informàtic ha provocat la cancel·lació de més de 80 vols

Els passatgers es prengueren amb resignació els retards.

TW
0

Un incendi produït a l'edifici que té Iberia a l'aeroport de Barajas a Madrid, on se centralitzen els sistemes informàtics de la companyia en tot l'Estat espanyol i tot el món, provocà la caiguda de tota la seva xarxa informàtica. Aquesta pana ha suposat el col·lapse de totes les operacions de la companyia i ha afectat tots els aeroports on opera Iberia. Mentre els tècnics d'Iberia avaluaven l'abast dels danys i tractaven d'aixecar el sistema la situació del trànsit aeri es complicava: quaranta vols foren cancel·lats a Barajas i 43 a la resta dels aeroports espanyols. Els vols que no s'han cancel·lat operaven amb retards d'una hora de mitjana. La companyia aèria, que a darrera hora d'ahir treballava en la reparació de l'avaria provocada per aquest incendi iniciat entorn de les 09.00, desconeixia en quant temps podrà solucionar-se i retornar a la normalitat dels serveis aeris.

Aquesta pana ha suposat la quasi paralització de la facturació d'equipatges i l'embarcament de passatgers i ha afectat de rebot a altres companyies aèries que utilitzen el handling d'Iberia. Aquesta avaria en el sistema informàtic d'Iberia, que tingué el seu origen en un incendi als hangars que té l'aerolínia al polígon de La Muñoza, a Barajas, és la tercera, per diferents motius, que enguany pateix Iberia. L'incendi va ser sufocat pels bombers gairebé cinc hores després, però l'avaria al sistema informàtic continuava al tancament d'aquesta edició. Davant de la situació creada per l'incident, AENA va constituir un comitè de crisi format per responsables de l'esmentat organisme, com també d'Iberia, per fer un seguiment «detallat» de la situació i reforçar els sistemes d'informació dels aeroports.

A l'aeroport de Madrid Barajas, els passatgers d'Iberia afectats per la caiguda del sistema informàtic van expressar a les coes que es van formar a les parades de facturació, la seva resignació pel retard dels vols, mentre la companyia repartia circulars per informar de l'ocorregut. A Barcelona, l'aeroport d'El Prat no s'havia vist afectat per l'incendi durant el matí, però la direcció va indicar que la incidència «podria causar retards a partir de les primeres hores de l'horabaixa». L'aeroport de Las Palmas de Gran Canària va sofrir també la «ralentització» dels seus vols ja que les tasques de facturació i embarcament van haver de realitzar-se a mà. Des del migdia tots els aeroports afectats facilitaren informació als passatgers i usuaris a través dels sistemes de megafonia. La companyia demanà al seu personal que prolongàs la seva jornada laboral per minimitzar en la mesura possible els efectes d'aquest sinistre i l'avaria posterior.

L'incendi originat a l'ordinador central d'Iberia va afectar també al seu sistema informàtic alternatiu, van informar fonts de la companyia aèria. Segons Iberia, el segon plafó, malgrat no haver sofert danys aparents, està sent revisat pels tècnics ja que la voracitat de l'incendi podria haver danyat el seu sistema intern. Tant els sistemes perifèrics com els cables que connecten ambdós plafons resultaren també danyats, mentre es verificà la destrucció de diversos centenars de metres de cable i els tècnics hauran de substituir-los per altres nous, causa que impedeix el funcionament correcte del plafó no afectat.