TW
0

L'any 2001 ha estat un any «molt, molt difícil» per a la companyia Iberia. L'empresa va registrar un benefici net de 50'19 milions d'euros (8.351 milions de pessetes) l'any passat, cosa que suposa una caiguda del 75 per cent davant els 201'18 milions d'euros (33.474 milions de pessetes) obtinguts l'any anterior. Per si les dades són poc pessimistes, a això s'ha d'afegir la decisió del Ministeri de Foment d'imposar una sanció de 137.030 euros (22'8 milions de pessetes) a la companyia per la suspensió de vols el passat 13 de juliol del 2001, durant la vaga de pilots convocada pel Sepla. El president de l'aerolínia, Xabier de Irala, va destacar que Iberia ha tancat l'any amb beneficis, «una mica impensable després dels atemptats de l'11 de setembre i després dels difícils esdeveniments tant interns com externs que suportam». En la seva opinió, la rapidesa en l'aplicació del pla de contingència ha estat un factor determinant per al resultat positiu.

Les dades són bastant millor del que esperava la mateixa companyia, que a finals de novembre del passat exercici va advertir que tancaria l'any amb unes pèrdues d'explotació d'entre 24 i 28 milions d'euros (entre 4.000 i 8.000 milions de pessetes). Segons el president Irala, aquests resultats s'han produït en un any «molt, molt difícil per a l'empresa», en el qual ha hagut de suportar una vaga de zel, la desacceleració econòmica, la vaga del Sepla, la suspensió de vols, el pla de contingència, la firma de convenis, l'11 de setembre, el pla anticrisi, la reducció de costs i capacitat i l'expedient de regulació d'ocupació al qual s'han apuntat ja 1.919 treballadors.

Irala va assenyalar que el 2002 es presenta molt complicat per al sector de les aerolínies i que la seva recuperació dependrà de l'evolució de les economies dels Estats Units i europea. Per això la companyia ha decidit practicar una política d'ajust molt dura que suposarà una retallada de despeses de 54 milions anuals durant el 2002 i el 2003 (9.000 milions de pessetes) i una reducció de la seva capacitat un 11 per cent. A això s'uneix un pla de reestructuració de plantilla que afecta 2.500 treballadors i la paralització de l'adquisició de nous avions. A més, es retallen les comissions que paguen a les agències de viatges, al voltant d'un 15 per cent, uns 56.000 milions de pessetes a tot el món.

Per si les dades presentades no són prou negatives, Foment va anunciar ahir la imposició d'una sanció de 137.030 euros (22'8 milions de pessetes) a la companyia per la suspensió de vols durant la vaga de pilots convocada pel Sepla. El Ministeri recorda que l'adopció de la mesura es va realitzar «sense previ avís i de manera unilateral», i que les raons al·legades per Iberia van tenir greus conseqüències.