Un moment de la intervenció de Federico Durán per resoldre la crisi a Iberia.

TW
0

Quatre dies ha tingut de termini Federico Durán, l'àrbitre designat pel Govern, per elaborar una resolució definitiva en el conflicte d'Iberia, mitjançant el dictamen d'un laude en el qual, finalment, es fixa que ambdues parts hauran de firmar un conveni per quatre anys amb pujades vinculades al desenvolupament econòmic de la companyia. El laude garanteix l'IPC real de cada any fins el 2004 i elimina els descomptes aplicats a les nòmines dels pilots, a través de l'anomenada clau 104, amb participació en els resultats d'Iberia.

Després de lliurar el text del laude a les parts i al ministre de Foment, Francisco Àlvarez-Cascos, Durán assenyalà que aquestes mesures garanteixen quatre anys de «pau laboral» i suposen un «punt d'equilibri raonable i equitatiu entre les exigències» d'Iberia i els pilots, per la qual cosa «no hi ha vencedors ni vençuts», va opinar. La decisió arbitral, amb quatre anys de vigència, estableix per als 1.800 pilots d'Iberia pujades salarials iguals a l'IPC real, més mig punt consolidable per a aquest període i una paga extraordinària per enguany de 1.012 milions. A més, inclou una participació en la millora dels resultats d'Iberia fins a consolidar un 5'47 per cent de la massa salarial del 2000, i un cinc per cent més progressiu a partir del 2003 també fins a la seva consolidació.

Els pilots també obtindran com a mínim dues pagues extra de 400 milions per al 2003 i 2004, que també s'incorporaran a la massa salarial dels pilots, si l'empresa supera el 2002 i el 2003 els 23.500 milions de pessetes de resultats ordinaris. La consolidació d'aquestes quantitats suposa que des de l'1 de gener de cada any, les millores salarilas passaran a fer part de la massa salarial dels pilots en actiu. Així, aquestes quantitats passaran a ser un concepte més dels que figuren en les nòmines dels comandants com ara l'antiguitat, el sou base o les primes, amb la qual cosa la companyia anul·la progressivament el 12% que descomptava als pilots des del 1995.

Comissió
Entre les mesures de l'arbitratge, s'ha creat una comissió per a la resolució de conflictes que estarà composta per dos membres designats per l'empresa, dos més dels pilots i un altre d'elegit de mutu acord, el mandat del qual finalitzarà el 31 de desembre del 2003. El laude inclou mesures de productivitat i estableix un límit màxim de 90 hores mensuals de vol en trajectes llargs i de 82 per als curts i mitjans; de 255 hores per trimestre en vols llargs i 236 en els curts i mitjans, i de 850 anuals en els de llarg recorregut i de 820 en els menors. Els pilots amb quinze anys de servei podran optar per no realitzar més de 59 hores de vol en recorregut curt i mitjà o 67 en els de llarg, i, a més, enguany es constituirà una mesa específica per estudiar els problemes relatius a l'edat de cessament dels comandants de vol.