Quatre dies ha tingut de termini Federico Durán, l'àrbitre
designat pel Govern, per elaborar una resolució definitiva en el
conflicte d'Iberia, mitjançant el dictamen d'un laude en el qual,
finalment, es fixa que ambdues parts hauran de firmar un conveni
per quatre anys amb pujades vinculades al desenvolupament econòmic
de la companyia. El laude garanteix l'IPC real de cada any fins el
2004 i elimina els descomptes aplicats a les nòmines dels pilots, a
través de l'anomenada clau 104, amb participació en els resultats
d'Iberia.
Després de lliurar el text del laude a les parts i al ministre
de Foment, Francisco Àlvarez-Cascos, Durán assenyalà que aquestes
mesures garanteixen quatre anys de «pau laboral» i suposen un «punt
d'equilibri raonable i equitatiu entre les exigències» d'Iberia i
els pilots, per la qual cosa «no hi ha vencedors ni vençuts», va
opinar. La decisió arbitral, amb quatre anys de vigència, estableix
per als 1.800 pilots d'Iberia pujades salarials iguals a l'IPC
real, més mig punt consolidable per a aquest període i una paga
extraordinària per enguany de 1.012 milions. A més, inclou una
participació en la millora dels resultats d'Iberia fins a
consolidar un 5'47 per cent de la massa salarial del 2000, i un
cinc per cent més progressiu a partir del 2003 també fins a la seva
consolidació.
Els pilots també obtindran com a mínim dues pagues extra de 400
milions per al 2003 i 2004, que també s'incorporaran a la massa
salarial dels pilots, si l'empresa supera el 2002 i el 2003 els
23.500 milions de pessetes de resultats ordinaris. La consolidació
d'aquestes quantitats suposa que des de l'1 de gener de cada any,
les millores salarilas passaran a fer part de la massa salarial
dels pilots en actiu. Així, aquestes quantitats passaran a ser un
concepte més dels que figuren en les nòmines dels comandants com
ara l'antiguitat, el sou base o les primes, amb la qual cosa la
companyia anul·la progressivament el 12% que descomptava als pilots
des del 1995.
Comissió
Entre les mesures de l'arbitratge, s'ha creat una comissió per a la
resolució de conflictes que estarà composta per dos membres
designats per l'empresa, dos més dels pilots i un altre d'elegit de
mutu acord, el mandat del qual finalitzarà el 31 de desembre del
2003. El laude inclou mesures de productivitat i estableix un límit
màxim de 90 hores mensuals de vol en trajectes llargs i de 82 per
als curts i mitjans; de 255 hores per trimestre en vols llargs i
236 en els curts i mitjans, i de 850 anuals en els de llarg
recorregut i de 820 en els menors. Els pilots amb quinze anys de
servei podran optar per no realitzar més de 59 hores de vol en
recorregut curt i mitjà o 67 en els de llarg, i, a més, enguany es
constituirà una mesa específica per estudiar els problemes relatius
a l'edat de cessament dels comandants de vol.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.