TW
0

Els dos presumptes etarres Jon Igor Solana i Harriet Iragi, per a qui la jutgessa Teresa Palacios decretà ahir l'ingrés a la presó, planejaren col·locar un artefacte explosiu en un ferri de la companyia Trasmediterránea que uneix València amb Palma i segrestar un industrial andalús. Del que s'ha investigat, es desprèn que els presumptes terroristes pretenien atemptar contra un ferri a València amb el cotxe bomba que va ser explosionat el passat mes d'agost a Benabarri (Osca).

No es descarta fins i tot que volguessin deixar el cotxe bomba dins de l'embarcació, de la companyia Trasmediterránea, que cobreix el trajecte entre València i Palma de Mallorca i fer-lo esclatar al port de València. Encara que cap dels dos detinguts no declarà ahir davant la jutgessa, Iragi assentí amb el cap en ser demanat si pertanyia a ETA i Solana denuncià maltractaments.

Segons les fonts, Jon Igor Solana Matarran, de 26 anys, i Harriet Iragi Gurruchaga, de 23, declararen davant la Policia que foren entrenats a França per Jon Bienzobas, Karanka, detingut en aquest país el setembre de 1999, i sota les ordres de José Javier García Gaztelu, Txapote, es traslladaren a Andalusia el juny de l'any passat, encara que cap d'ells no menciona el presumpte etarra Gorka Palacios com a integrant del comando.

Allà constituïren dos comandos i actuaren en tres etapes diferenciades entre les quals retornaven a França per protegir-se i obtenir més informació i doblers.

El juny del 1999, Iragi i Solana arribaren a Andalusia amb una dona, a la qual no han identificat, i crearen el denominat comando Atxarri dedicat a elaborar informació relativa a tota aquesta Comunitat per retornar després a França. Després, ambdós tonaren el juliol a Andalusia, però sense la dona, a la qual suposadament decidiren acomiadar del comando i crearen un nou anomenat Atxarri, que significa entranya en euskera, i llogaren un pis a Màlaga i un altre a València.