Agències de viatges, Aena i companyies, demandats pel caos aeri

La majoria de les més de 108 demandes van dirigides a la companyia Ibèria

TW
0

L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) presentà ahir una demanda col·lectiva de 108 persones contra les companyies aèries, de les quals més d'un 90 per cent estan dirigides a Ibèria, per «fixar les responsabilitats de les companyies aèries en el caos aeri que es pateix en els aeroports espanyols des de fa un any». L'assessor jurídic de l'OCU, Juan Carlos Cabañas, indicà que la intenció de l'organització és «fixar les responsabilitats en el caos aeri que es pateix en els aeroports espanyols des de fa un any», així com que la indemnització demanada pels usuaris podria ascendir als 10 milions de pessetes com a mínim.

Per Cabañas, aquestes indemnitzacions hauran d'incloure el preu dels bitllets, que entre els 108 demandants sumarien uns cinc milions de pessetes, així com altres despeses que «han de ser compensades», com són els mals morals que han pogut sofrir persones que, a causa dels retards o cancel·lacions, no han pogut assistir a esdeveniments familiars o personals. Així mateix, es pretén que es cobreixi el lucre cessant (els doblers que s'ha deixat de guanyar per la pèrdua de reunions o dies de treball) i altres despeses imputables a aquesta situació, com transports, allotjaments, menjars i cridades telefòniques.

L'OCU denuncià també ahir al matí el fet que les aerolínies no posin límits a l'augment de la seva oferta de vols, «per la qual cosa no s'ajusten les seves programacions a les necessitats del servei i llavors han de fer cancel·lacions». Al seu judici, «les companyies aèries prefereixen no baixar les seves ofertes».

D'altra banda, l'OCU va presentar ahir una altra acció, consistent en una reclamació administrativa contra AENA, en la qual consideren «responsable de la mala política de planificació i gestió que ha contribuït a augmentar el caos aeri i aeroportuari». Juan Carlos Cabañas assenyalà que «el mateix organisme reconeix les mancances de la seva gestió, com la poca presència de controladors o la falta de capacitat», responsabilitat que, segons assenyalà, ha estat ja admesa pel ministre de Foment, Rafael Arias-Salgado.