lluvia ligera
  • Màx: 18°
  • Mín: 17°
18°

El Govern vol recuperar als jutjats els 28 milions que costà adobar el metro

La Conselleria de Mobilitat prepara una demanda civil per reclamar les responsabilitats sobre les deficiències que en provocaren el sobrecost, al marge de les irregularitats que investiga la Fiscalia

La Conselleria de Mobilitat del Govern presentarà una demanda civil per reclamar judicialment al voltant de 28 milions d’euros que es gastaren en reparacions per corregir les deficiències en l’execució del projecte del metro de Palma. L’Executiu pretén així que es dictamini als jutjats la responsabilitat sobre les actuacions que en propiciaren el sobrecost i que, d’aquesta manera, es pugui reemborsar a l’Administració la quantitat esmentada. El departament que dirigeix Biel Vicens prepara aquesta demanda al marge de les irregularitats pressupostàries que investiga la Fiscalia –pels possibles delictes de falsedat, malversació, estafa i apropiació indeguda, com publicà aquest diari–, subratllà ahir el conseller en el Parlament.

L’auditoria jurídica sobre el metro –realitzada per la consultora Deloitte– aconsellà a Mobilitat que actuàs d’aquesta manera quan les empreses adjudicatàries es negassin a assumir el cost d’algunes de les reparacions. Vicens explicà que les mateixes adjudicatàries s’han fet càrrec de les obres per esmenar les deficiències, però que respecte de determinades actuacions no volen assumir el cost de la reparació perquè al·leguen que, durant l’execució del projecte, es limitaren a seguir les pautes marcades per la direcció de l’obra. Per això, l’objecte de la demanda és que es dictaminin les responsabilitats entre les societats contractistes; l’exdirectora d’obres dels Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM), Ana García; i l’empresa consultora que avalava la tasca d’aquesta, Global PM.

"El Govern, i concretament la meva conselleria, no renunciarà a cercar les responsabilitats d’allò que va passar al metro perquè els interessos dels ciutadans s’han de protegir", advertí el responsable de Mobilitat, que insistí en la seva voluntat d’"intentar recuperar els doblers dels ciutadans". Vicens considerà "surrealista" l’exigència del PP perquè presenti la dimissió. "El que nosaltres feim és arreglar el desastre de l’equip anterior, i em deman si allò que pretén el PP és que no s’investigui res per tal de poder depurar responsabilitats", afirmà Vicens, que recordà que el seu departament no ha formulat cap acusació contra els anteriors responsables polítics.

El conseller subratllà que no es pot confondre, com assegurà que fan els populars, l’auditoria tècnica encarregada per corregir les deficiències del metro amb l’auditoria jurídica que pretén dictaminar-ne les responsabilitats civils, que han estat realitzades per diferents empreses; com tampoc amb el plet laboral per l’acomiadament de l’exdirectora d’obres, que el Govern ha perdut en primera instància. "No tenc cap intenció de perseguir el PP perquè tenc massa feina fent trens", acabà declarant en to irònic el conseller als passadissos del Parlament i, per valorar les acusacions contra ell que es fan des del PP, recordà fins i tot la memorable exclamació que llançà a la Cambra el seu company Pere Sampol durant la comissió d’investigació arran del cas Rasputín: "Això és el colmo".

La sentència laboral no n’eximeix l’exdirectora d’obres

La recent sentència laboral en contra del Govern actual i a favor de l’exdirectora d’obres dels Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM), Ana García, que en considera improcedent l’acomiadament, no eximeix aquesta de les possibles responsabilitats en la deficient execució del metro, sinó que conclou que aquestes no poden ser la causa exclusiva de l’acomiadament perquè García compartia les tasques de direcció amb una assistència externa. La sentència, contra la qual el Govern ha anunciat que recorrerà, no tan sols no tanca el pas a possibles responsabilitats, sinó que hi al·ludeix expressament: "L’estimació de la demanda [a favor de García] no ha de significar que l’actora sigui irresponsable, però no amb la responsabilitat laboral requerida com a acomiadament, sinó que s’ha de tenir en compte la magnitud de la construcció, i la seva assistència, per entendre que no ha de ser-ne atribuïda en solitari la responsabilitat, sense perjudici que en el procés corresponent, aliè al laboral, es fixin adequadament les unitats realitzades, o no, un cop realitzats els amidaments i els controls".

A més d’això, la resolució judicial també apunta, fent-se ressò de l’auditoria jurídica sobre el metro, cap a l’aval atorgat a la tasca de García per l’anterior consell d’administració d’SFM, presidit aleshores per l’exconsellera Mabel Cabrer. "Determinades actuacions realitzades o imputables a la direcció de l’obra foren posteriorment validades pel consell d’administració d’SFM, la qual cosa al nostre entendre impediria de manera quasi definitiva exigir responsabilitat per unes actuacions que foren acceptades sense emperons per l’empresa. Fins i tot s’arriba a desenvolupar una anàlisi de potencials responsabilitats del consell d’administració d’SFMper manca de supervisió dels projectes", constata la sentència. Així, la resolució del plet laboral, al marge de considerar improcedent l’acomiadament, exposa que les responsabilitats en la direcció de l’execució del metro, en qualsevol cas, han de ser compartides per García, per les empreses consultores –PM Global i Prointec– i pels exgestors d’SFM.

Cabrer: "El PP no tolera dubtes de corrupció política sobre el metro"

La consellera d’Obres Públiques del Govern durant l’execució del metro de Palma i actual diputada popular, Mabel Cabrer, manté que l’Executiu actual pretén sembrar dubtes sobre la seva gestió a través d’un "muntatge" amb denúncies suposadament falses. "El PP no tolerarà dubtes de corrupció política sobre la construcció del metro de Palma", sentencià ahir Cabrer al Parlament. L’exconsellera mantingué que el seu partit i ella mateixa "ja demanàrem disculpes" en el seu moment per les deficiències tècniques que presentà l’execució d’aquesta infraestructura, però que en cap cas no admeten que "s’insinuï" que en aquest projecte es cometeren irregularitats en el marc d’una actuació corrupta.

En les seves declaracions davant els mitjans de comunicació, Cabrer no valorà les investigacions de la Fiscalia Anticorrupció per esbrinar si l’actuació de l’exdirectora d’obres, la consultora Global PM i algunes empreses contractistes és constitutiva de diferents delictes, després que s’hagin descobert partides per valor de devers 2,5 milions d’euros que foren certificades i pagades sense que s’arribassin a executar mai. L’exresponsable d’infraestructures durant el mandat de Jaume Matas sí que reiterà ahir la petició del PP perquè el conseller de Mobilitat, Biel Vicens, presenti la dimissió, com també la decisió dels populars d’emprendre accions judicials contra ell per "defensar-se de la campanya de difamació pública" amb "acusacions falses" i amb l’"ús de fons públics". "El senyor Vicens hauria de dir la veritat –considerà Cabrer– i no orquestrar campanyes amb doblers públics per atacar l’honor de les persones i insinuar que hi ha hagut corrupció política. Per això ens defensam", va sentenciar.

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per La cabra mecànica., fa mes de 9 anys
"El PP no tolerarà dubtes de la seva corrupció" diu la Sra. Cabrer. Jo dubtes no en tenc cap. El que tenc són certesas. O son corruptes o són caps de fava. Mira que fer un Metro inundable.
Valoración:-2menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris