Partly cloudy
  • Màx: 23°
  • Mín:

L'aeroport, el nostre palau d'hivern

Quan està a punt de complir-se el centenari de la revolució russa, amb la presa del «Palau d’Hivern» com a símbol de tombar l’estaca del poder dels tsars, i després dels anuncis dels darrers dies d’incrementar la intensitat dels vols per a properes temporades (avions entrant a Palma cada 44 segons) a pesar dels esforços proteccionistes de les institucions locals i la preocupació social per la massificació, cada vegada queda més clar que el nostre palau d’hivern mallorquí és l’aeroport.

Dic «nostre» per dir qualque cosa, perquè ara mateix per molt que l’aeroport de Palma sigui dels més rendibles de tot l’Estat i els aeroports illencs generin més d’un 25% dels beneficis de tota la xarxa espanyola d’aeroports, qui talla el bacallà és per una banda el govern central, i per altra els accionistes privats que controlen (per ara) el 49% de la companyia. No és cap consol que l’hoteler Barceló hi sigui, al consell d’administració d’Enaire. Tant per al Ministeri de Foment com per als fons d’inversió privats el «nostre» aeroport és una màquina de fer doblers, i de fet el propi espai públic de l’aeroport, sense una sola columna lliure de publicitat, és la metàfora de com funciona un aeroport que fa estona que ha perdut l’essència del que hauria de ser un servei públic.

Quan l’únic objectiu és fer diners, no és estrany que als gestors de l’aeroport els importi poc per no dir gens ni l’impacte de la pressió humana sobre el territori fruit dels rècords de passatgers, ni les emissions de CO2 que genera el trànsit d’avions (que per cert, no es comptabilitzen oficialment al nostre balanç de carboni), ni les condicions de feina d’un personal de terra cada vegada més explotat, unes companyies aèries cada vegada més low-quality o una connectivitat entre illes que com que no és negoci, ja t’arreglaràs per moure’t entre illes o per sortir de ca nostra. Mentre els nostres governants locals s’esforcen per aprovar mesures de protecció del territori, sostres de places, regulació dels excessos del turisme o lluita contra l’explotació laboral, els amos i espremedors de l’aeroport «treballen» obstinadament des de luxosos despatxos a Madrid i a les illes Caiman per seguir fent caixa, passant per damunt de les preocupacions de tota una societat.

En la pràctica, tota Mallorca s’ha convertit en àrea metropolitana d’un aeroport que si bé en el seu dia va servir per dinamitzar l’economia i la societat illenca i connectar-nos amb el món, ara també és font de molts dels problemes que vivim, i que viurem al futur. No pot ser que els nostres representants polítics ni a nivell local, insular ni autonòmic, els qui ens han de representar, no tenguin cap marge de decisió sobre totes aquestes qüestions. Qüestions que ens afecten en molts aspectes de la nostra vida quotidiana, i que amb un maneig de l’aeroport posat al servei del país, de la nostra terra i de la seva gent, del bé comú (fins i tot me conformaria amb el sentit comú!) podrien fer-nos avançar cap a una societat molt millor, més equilibrada i digna.

Hem de dir prou i fer-ho ja, perquè si no governam l’aeroport, tampoc no governarem les nostres vides, la nostra pròpia societat. És ara o mai.

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Bernat, fa devers d'un mes

Això és el diagnòstic, la solució és responsabilitat dels governants com el sr. Abril. Limitar-se a dir que "hem de dir prou" és fugir d'estudi, si no sap o no vol dir com arreglar-ho té l'obligació moral de dimitir.
Per cert, la solució és autodeterminació i independència. Això és el que el sr. Abril no vol reconèixer.

Valoració:1menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris