Partly cloudy skies
  • Màx: 28°
  • Mín: 17°
20°

LOMCE, decret de nova planta educatiu

D'ençà que l'Estat Liberal va declarar certs textos com oficials i obligatoris en 1838, i sobretot en la llei Moyano de 1857, s'ha mantingut aquesta idea; que calia comptar a una font d'informació educativa homogènia per a tota la societat espanyola. Una informació censurada o seleccionada per a complir la missió de crear espanyols, tant al segle XIX com al segle XXI com el ministre Wert va deixar ben clar quan va declarar al defensar la LOMCE que "el nostre interès és el d'espanyolitzar els alumnes catalans." Retrocedint el que s'havia avançat a la LOGSE quan simplement es regulava la supervisió dels llibres i materials curriculars per garantir la seva coherència I la llibertat i autonomia educativa. La LOMCE significa clarament una recentralització uniformitzadora, un intervencionisme estatal, un dirigisme polític i un sistema jerarquitzat amb menys autonomia i menys llibertat d'ensenyament.


A aquest context a l'assignatura d'història sembla que és més important la seva capacitat cohesionadora i mobilitzadora que la seva possible veracitat, cercant legitimacions historicistes que deformen ideològicament la realitat del passat.

 Per tot això no m'ha sorprès massa trobar només dos referències a les Illes Balears als continguts del currículum de quart d'ESO (història contemporània) :


- La discussió sobre les característiques de la industrialització a Espanya i a les Illes Balears: èxit o fracàs?


- La dictadura de Franco a Espanya i a les Illes Balears

.
Encara que sigui un currículum de mínims, que es poden ampliar, la realització d'una revalida, a final de quart d'ESO, no facilita res fer aquestes ampliacions. O sigui, ens trobam davant un autèntic Decret de Nova Planta educatiu. Per cert per explicar el concepte de Nova Planta ja haurem de fer una ampliació de curriculum perquè la Guerra de Successió ha desaparegut dels continguts.

Pens com deien les conclusions del  llibre col·lectiu "La gestión de la memoria, la historia de España al servicio del poder" (2000, editorial Crítica) cal trencar amb la inèrcia d'una història al servei de la memòria nacional amb interpretacions unívoques i homogeneïtzadores per donar passat a un discurs sobre el passat instal·lat en la pluralitat, la diferència i els relats múltiples. No importen tant les identitats nacionals sinó que aquestes han de ser el suport per a fonamentar l'experiència personal des de la crítica a l'herència rebuda, la reflexió sobre les arrels i l'impuls de la justícia i l'actuació contra el sofriment i la desigualtat humana. I això val tant per la història d'Espanya com a per a qualsevol història nacional. Tan inversemblant és la unitat d'Espanya del Reis Catòlics com les institucions democràtiques catalanes del 1715.

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per miquel, fa 12 dies

VISCA L'HISTÒRIA " BEN " CONTADA, O NO PEPE ??
Jo l'he entens ben perfectament a n'aquest text !!

Valoració:2menosmas
Per Pepe García, fa 12 dies

"Joan Miró Font" sóc conscient que el meu català és prou millorable i per això sempre deman als companys del diari la revisió dels meus articles. Però també crec que comparant la teva revisió i el meu article dir que està ple d'errades i que no l'acabes d'entendre és una exageració. Gràcies de totes formes per la teva correcció.

Valoració:2menosmas
Per Joan Miró Font, fa 13 dies

Aquest escrit està ple d'errors i hi ha passatges que no acab d'entendre. M'he molestat a fer-ne una nova redacció (no sé fins a quin punt encertada) que podria ser aquesta:

D'ençà que l'Estat Liberal va declarar certs textos com a oficials i obligatoris el 1838, i sobretot en la llei Moyano de 1857, s'ha mantingut aquesta idea; que calia comptar amb una font d'informació educativa homogènia per a tota la societat espanyola. Una informació censurada o seleccionada per a complir la missió de crear espanyols, tant al segle XIX com al segle XXI, com el ministre Wert va deixar ben clar quan va declarar en defensar la LOMCE que "el nostre interès és el d'espanyolitzar els alumnes catalans". Retrocedint el que s'havia avançat a la LOGSE, quan simplement es regulava la supervisió dels llibres i materials curriculars per garantir la seva coherència i la llibertat i autonomia educativa, la LOMCE significa clarament una recentralització uniformitzadora, un intervencionisme estatal, un dirigisme polític i un sistema jerarquitzat amb menys autonomia i menys llibertat d'ensenyament.

En aquest context, a l'assignatura d'història sembla que és més important la seva capacitat cohesionadora i mobilitzadora que la seva possible veracitat, cercant legitimacions historicistes que deformen ideològicament la realitat del passat.
Per tot això no m'ha sorprès massa trobar només dos referències a les Illes Balears als continguts del currículum de quart d'ESO (història contemporània):

- La discussió sobre les característiques de la industrialització a Espanya i a les Illes Balears: èxit o fracàs?

- La dictadura de Franco a Espanya i a les Illes Balears
.
Encara que sigui un currículum de mínims, que es poden ampliar, la realització d'una revalida, a final de quart d'ESO, no facilita res fer aquestes ampliacions. O sigui, ens trobam davant un autèntic Decret de Nova Planta educatiu. Per cert, per explicar el concepte de Nova Planta ja haurem de fer una ampliació de curriculum perquè la Guerra de Successió ha desaparegut dels continguts.
Pens, com deien les conclusions del llibre col·lectiu "La gestión de la memoria, la historia de España al servicio del poder" (2000, editorial Crítica), que cal trencar amb la inèrcia d'una història al servei de la memòria nacional amb interpretacions unívoques i homogeneïtzadores per donar pas a un discurs sobre el passat instal·lat en la pluralitat, la diferència i els relats múltiples. No importen tant les identitats nacionals sinó que aquestes han de ser el suport per a fonamentar l'experiència personal des de la crítica a l'herència rebuda, la reflexió sobre les arrels i l'impuls de la justícia i l'actuació contra el sofriment i la desigualtat humana. I això val tant per la història d'Espanya com a per a qualsevol història nacional. Tan inversemblant és la unitat d'Espanya del Reis Catòlics com les institucions democràtiques catalanes del 1715.

Valoració:0menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris