Balears | Polí­tica

El TSJIB avala que el català sigui requisit a l'Administració

Desestima un recurs del sindicat USO, que considerava il·legal que el coneixement de la llengua pròpia fos obligatori

Clara Giner | 23/09/2011 | Vistes: 931 vegades
Vista dels exàmens de català per a oposicions de funcionaris del Govern balear.

La Sala Contenciosa Administrativa del TSJIB avala en una sentència el conegut decret que regula l'exigència de coneixements de llengua catalana en els procediments selectius d'accés a la funció pública, amb vista a ocupar llocs de feina convocats en l'àmbit de l'Administració de la Comunitat Autònoma. El decret fou aprovat el 17 d'octubre de 2008 pel Govern del Pacte de Progrés.

El Tribunal desestima així el recurs presentat per la Unió Sindical Obrera de les Illes Balears (USO) en relació a diversos articles i disposicions de l'esmentat decret. Cal ressenyar, però, que dues de les magistrades que formaven part de la Sala votaren en contra d'aquesta decisió, tot i que no qüestionen que el català sigui un requisit per accedir a l'Administració autonòmica.

Els magistrats afirmen en la sentència que "el català, com tots saben, és l'idioma propi de les Illes Balears, de tots els seus ciutadans i entitats, i resulta plenament constitucional que se n'exigeixi el coneixement per accedir i promocionar en l'àmbit de la funció i treball públics de l'Administració de la Comunitat Autonòma.

La Sala, en l'escrit, fa menció de dues sentències sobre el català a l'Administració de l'any passat i apunten que "l'exigència o requisit d'un determinat grau de coneixement" del català, bé a través d'exàmens o bé a través de títols oficials ,"és perfectament compatible" amb el dret fonamental de l'article 23.2 de la Constitució que fa referència al dret a l'accés a funcions i càrrecs públics.

L'excepció de l'àmbit sanitari

Els magistrats assenyalen que la principal denúncia que el sindicat USO efectua és "l'exigència d'un nivell de català més alt a l'Administració General de la Comunitat Autònoma en l'àmbit sanitari", on fins i tot s'ha arribat a eximir temporalment el personal facultatiu mèdic i ATS d'aquest requisit. El Tribunal apunta, però, que "no aprecia situacions iguals davant els essencials drets que es tutelen en l'àmbit sanitari. A més, assenyala que a la sanitat "es preveu la regla excepcional en supòsits de possible afectació de la prestació assistencial per manca o insuficiència de professionals" i és "té en compte el dèficit de professionals a les Illes, circumstància que obliga que professionals d'altres comunitats, fins i tot d'altres estats, cobreixin les places existents". D'altra banda, l'OCB es congratulà ahir de la decisió del TSJIB que referma que els treballadors públics han de saber català.

Notícies relacionades

L'opinió del lector

Advertiment

Recordi que vostè és responsable de tot allò que escriu i que es revelaran a les autoritats públiques competents i als tribunals les dades que siguin requerides legalment (nom, e-mail i IP del seu ordinador, com també informació accessible a través dels sistemes).

Normes d'ús

Avís legal

» El contingut dels comentaris és l'opinió dels usuaris o internautes, no de dbalears.cat

» No és permès escriure-hi comentaris contraris a les lleis, injuriosos, il·lícits o lesius a tercers

» dbalears.cat es reserva el dret d'eliminar qualsevol comentari inapropiat.

Opinions

AnteriorSiguiente
Pàgina 1 de 2
Per 1151, fa dervers d'un any

@coco: la llengüa espanyola NO EXISTEIX.A Espanya hi ha d´altres llengües,i la llengua oficial espanyola és el castellà, en Joan té raó,l´espanyol NO EXISTEIX.A Espanya es parla castellà.

Valoració:2menosmas
Per Patriotes Associats, fa dervers d'un any

A les Illes Balears, haurien de repartir xampú a balquena contra la caspa, Yuri.

I n'hi ha que duen cent anys aquí i no en gasten una gota, d'aquest xampú.

I n'hi ha que comanden i degoten caspa de és un "gust". Duen les espatles sempre com a nevades.

I n'hi ha que governaven i també hi anaven plens de caspa. Però miraven d'espolsar-se-la de tant en tant, sobretot quan apareixien en segons quin lloc.

Ara en campanya els socialistes tornen procatalà. Es lleven la caspa que, si comanden, ... És una pel·lícula hipervista.

Valoració:6menosmas
Per Yuri Gagarin, fa dervers d'un any

El TSJB avala que el català sigui requisit a l'Administració; fa pocs dies, una sentència dictava que la immersió lingüistica a Catalunya s'havia de suspendre; poc després el senyor Bosch s'avançava i deia que aplicaria aquesta sentència a les Balears... Senyor Bosch, per a mi heu fet el ridícul, perque ara el seu govern està disposat a anar en contra del que diu el TSJB.

Valoració:4menosmas
Per Tià, fa dervers d'un any


Fa poc, i per problemes de salut no gens greus, vaig haver d'anar a una clínica de Palma Em va atendre un metge que, segons em digué, no entenia el català. Molt educadament, vaig exigir que el metge que s'ocupàs de mi em parlàs en la meva llengua. No hi va haver cap problema. Ara, el metge que em volia imposar el foraster va fer una cara més esmussa...
No crec que se sentís gaire bé.

Amic, si no rnd feim respectar a ca nostra ja sabeu què ens espera. Perquè de les herbes molles se'n torquen el cul, i jo no vull que això ho facin amb mi.

En lloc de gemegar tant (que també és necessari), protestau i no parleu mai espanyols. Són ells, els qui hi tenen a perdre, no nosaltres.

Valoració:9menosmas
Per tanmateix, fa dervers d'un any

Coco, t'has passat de rosca. Jo en particular no m'en penedesc de saber català i castellà. Revisant una mica d'història, podràs veure que a la península Ibèrica es parlen diferents idiomes, i que per causes (per dir-ho d'una manera fina) polítiques hi ha un estat que s'anomena Espanya, a on hi haurien de conviure diverses llengües, però que n'hi ha una que suposadament és la oficial (per què? per imposició?).
Si l'únic argument que tens per defensar la teva postura és l'insult (catalinos, subnormal), potser ets tu qui té un problema.

Valoració:5menosmas
Per coco, fa dervers d'un any

....yupi cagarin.
Si Pepe fuera a Alemania y quisiera trabajar en español, sería un poco absurdo, pero resulta que Pepe, tu amigo Pepe, quiere trabajar en español en ESPAÑA, la cual cosa no acabas de comprender muy bien...

Valoració:-20menosmas
Per 1151, fa dervers d'un any

Tots els que cobren els sou dels nostres impostos,han de sapiguer les dues llengües per llei.

Valoració:15menosmas
Per llengua catalana, fa dervers d'un any

"Cal ressenyar, però, que dues de les magistrades que formaven part de la Sala votaren en contra d'aquesta decisió, tot i que no qüestionen que el català sigui un requisit per accedir a l'Administració autonòmica."

I per què hi van votar en contra? I qui són aquestes dues magistrades? Tots els magistrats de la Sala són dones?

Valoració:9menosmas
Per Alè, fa dervers d'un any

Casos com aquest són els que encara no m´han fet perdre la fe en la justícia.

Valoració:4menosmas
Per Yuri Gagarin, fa dervers d'un any

Imaginauvos en Pepe, un jove que vol ser funcionari a Alemanya. Però vol ser funcionari en espanyol. Què pensarieu d'ell? Jo pensaria que podria ser un molt bon argument per alguna escena de Torrente V.

Valoració:31menosmas
AnteriorSiguiente
Pàgina 1 de 2
Portada
DB1dBa001.pdf
Sf Close