Balears | Balears

Maruja Alfaro: "Els mallorquins ja no som el que érem"

Raphel Pherrer | 13/08/2009 | Vistes: 1408 vegades

Font: youtube.com
Veig la seva llarga trajectòria d'actriu com un prolífic i exitós assaig general. Després vé un temps de meditació a través de l'activitat pictòrica i més tard trob l'artista definitiva, l' escriptora que comprimeix tot això amb paraules precises i mesurades a "Catalina sota els arbres", "No tot foren flors" i "Nits perdudes", novel·les que esmiquen l'odi de la guerra civil, reivindicant la innocència com antídot davant les crueldats que un infant mai no hauria de percebre, amb l' amor com a excipient inevitable en tots i cada un dels actes de l'existència. A dia d'avui -als setanta-nou anys- Na Maruja exhala aquella elegància humana que subjaç dins dels que saben, comprenen, accepten sense bravejar-ne i gaudeix d'una vida artística exitosa, completa, plena de matisos, acompanyada per l' afecte dels seus. Uns fills que, per cert, cada any solen tenir amb ella un detall peculiar: la conviden a un viatge del qual ignora on la duran, quin temps hi ferà, la gent que hi trobarà; però ella, amb tot i això, sempre prepara l' equipatge adequat, evidenciant una actitut filosòficament impecable.

-És cert que la vertadera percepció de la pròpia vida comença a una edat avançada, després de la batalla, quan es fa inventari del que s'ha aconseguit o perdut, dels desperfectes i les baixes humanes?

-Crec que realment hom està més preparat per viure la vida quan ja és a punt d'acabar-la. L'experiència ja t'ha ensenyat que fas massa cas de moltes bubotes: prejudicis, el que diran, allò que la gent pensa de tu; allò que et veus obligat a fer perquè creus que és el que la gent espera de tu; allò que et marca la teva educació familiar i la societat que t'ha tocat viure, etc,etc.

-I, què en treis, de tot això?

-Al final és quan aconsegueixes entendre que no has viscut la teva vida, sinó la que t'han marcat els altres i és llavors quan comences a desfer-te'n de tot allò que ja no t'importa.

-Quan som joves ens demanam com serem als vuitanta. Vos estau a punt de tenir-ne la resposta... Sou com vos haviau imaginat?

-Ni prop fer-s'hi. La guerra va capgirar tot el meu pervenir i no et podria assegurar que hagués pogut esser millor si hagués seguit el seu curs previst; però, a dir ver, el que el Destí em tenia preparat, és a dir, el que visc ara i tot allò que tinc ara, no ho canviaria per res del món.

-En tots aquests anys, quins han estat els millors i el pitjors moments?

-Els pitjors moments han estat la mort de mumare i la del meu espòs. Els millors, entre d'altres, el naixement dels meus fills i el de les meves nétes.

-Què hem d'estalviar, què hem de guardar al rebost per poder vèncer les grans dificultats?

-Hem d'estalviar doblers ja que, com diuen els forasters, "los duelos con pan son menos"; i hem de guardar dins nosaltres molta força d'esperit, coratge i serenor.

-Els mallorquins vivim alguna vegada una felicitat irracional, apasionada, sense límits, o sempre duim a damunt el contrapès del pessimisme mediterrani?

- Jo crec que els mallorquins ja no som el que érem; fins i tot la tan ponderada "calma", ha desaparegut de la nostra vida, disortadament.

-Creis que els illencs ens sentim més identificats amb la foto dels polítics vinclats davant del rei que amb la dels agermanats, per exemple?

-No hi ha dubte que la figura del rei pesa molt a Mallorca.

-Sou actriu, escriptora, pintora, vídua, mare... En quin ordre?

-Primer de tot sóc mare. Llavors vé l'actriu. Escric, pint i, malauradament, també sóc viuda.

-Quan perdereu el vostre espòs, canvià la vostra percepció de déu?

-No. En absolut.

-La fe està seriosament barallada amb el sentit comú o només "pardalegen"?

-Crec que amb intel·ligència poden conviure perfectament.

-És pot explicar amb paraules la química secreta de la maternitat?

-Segurament els científics d'avui dia hi troben una explicació, però no deixa d'esser un sentiment meravellós per a qui realment l'experimenta.

-Aprenem més quan som fills o quan som pares?

-Sens dubte quan som pares, perquè per esser-ho no hi valen llibres. Sols s'apren de l'experiència i d'ensopegar molts de pics.

-Alguna vegada heu fet un paper que anàs en contra dels vostres principis?

-Que jo recordi, mai. Tenc la facultat de pensar que allò que he de representar no ho faig com Maruja Alfaro. Sóc actriu i, com a tal, em pos dins del personatge, amb l'obligació de fer creïble tot allò que requereix el meu paper, encara que vagi contra les meves creences o els meus principis. Per mi no és més que un joc, com diuen els francesos.

-La darrera pregunta és per a l' Alfaro pintora: què vos agrada més, el que veuen els vostres ulls o el que veu la vostra imaginació?

-Cent vegades més el que veu la meva imaginació. Si vull retenir la realitat del que veuen els meus ulls, m'estim més una bona fotografia.

Notícies relacionades

L'opinió del lector

Advertiment

Recordi que vostè és responsable de tot allò que escriu i que es revelaran a les autoritats públiques competents i als tribunals les dades que siguin requerides legalment (nom, e-mail i IP del seu ordinador, com també informació accessible a través dels sistemes).

Normes d'ús

Avís legal

» El contingut dels comentaris és l'opinió dels usuaris o internautes, no de dbalears.cat

» No és permès escriure-hi comentaris contraris a les lleis, injuriosos, il·lícits o lesius a tercers

» dbalears.cat es reserva el dret d'eliminar qualsevol comentari inapropiat.

Opinions

De moment no hi ha comentaris.

Vídeos
Noticia relacionada.
Tejeiro reconeix que es va crear una societat per pagar menys imposts
Publicada el 11/02/2012 per Europa Press a Ciutat
Portada
DB1dBa001.pdf