Experts avalen que el monòlit és feixista
Jaume Llabrés i Aina Pascual certifiquen en un llibre de 1983 que el monument de la Porta de Santa Catalina fou erigit els anys 40 en honor als Jinetes de Alcalá i descarten que sigui del segle XIX
Historiadors experts en l'evolució de les antigues murades de Palma avalen la tesi que l'obelisc de la porta de Santa Catalina sí que és un monument feixista erigit els anys 40 en honor als Jinetes de Alcalá. En el llibre El Baluard de Sant Pere i la Ribera del Moll, publicat el 1983 per l'editorial Promomallorca, els historiadors Aina Pascual i Jaume Llabrés certifiquen en un dels articles que el 1941 el Consistori de l'època remodelà la plaça de Santa Catalina i li canvià el nom pel de Jinetes de Alcalá. L'escrit diu textualment: "...s'hi plantaren pins i enmig s'hi aixecà el monòlit de pedra dedicat als esmentats militars". Aquesta és una de les teories més fermes que giren entorn de la procedència històrica de l'obelisc.
L'altra hipòtesi en la qual s'esguarda Cort per justificar la decisió de no llevar-lo d'enmig és que el monòlit podria ser de l'època il·lustrada i que el batle franquista, Jordi Dezcallar, aprofitaria l'avinentesa per retre homenatge a aquests oficials de l'armada de cavalleria en un monument ja construït anteriorment. Això no obstant, Llabrés confirma en declaracions a dBalears que l'obelisc no fa cara de ser del segle XIX per la seva tipologia artística. "La seva aparença se sembla més a la dels monuments de posguerra", afirma. La tesi també ve reforçada per testimonis orals recollits pel cronista de Cort, Bartomeu Bestard. En tot cas, tant si l'obelisc és del XIX com de la dècada dels 40, per Llabrés, "aquest monòlit no té cap categoria ni artística ni monumental".
El fet que experts en la matèria considerin que es tracta d'un monòlit de la postguerra ha posat el Consistori contra les cordes. La seva certesa inicial -sense tenir-ne proves documentals- sobre que l'obelisc no és un monument feixista ha passat a ser qüestionable. Prova d'això és que Infraestructures ja ha encarregat un informe a arqueòlegs municipals perquè n'estudiïn la procedència.
Cort no l'esbucarà
Mentrestant, el regidor d'Infraestructures, Francisco Donate, manifestà ahir que Cort no es planteja l'esbucament del monòlit aixecat a la plaça de la Porta de Santa Catalina. Donate tornà a assegurar que no s'havia trobat cap relació entre el monument i el règim franquista més enllà d'una referència apareguda a les pàgines d'un diari de l'època -es tracta d'Última Hora, més concretament l'edició del 17 de juny de 1943-. En aquest sentit, dimecres passat, dBalears reproduí un fragment d'aquell diari de l'any 1943 que transcrivia les paparaules que el batle feixista, Jorge Dezcallar, hauria pronunciat el dia de la inauguruació del monòlit dedicat als Jinetes de Alcalá: "Aquesta heroica i destacada actuació Palma no l'oblida i, per això, ha donat aquell nom a una plaça i hi ha erigit en la vostra memòria un obelisc".
Notícies relacionades
-
L'obelisc en record dels Jinetes de Alcalá quedarà dempeus
Publicada el 19/05/2009 per Francesca Marí a Ciutat -
Del ridícul a la vergonya històrica
Publicada el 19/05/2009 per Joan Riera a Opinió -
Cultura es desentén de no llevar l'obelisc feixista
Publicada el 20/05/2009 per Laura Morral a Ciutat -
Cort ha de llevar l'obelisc, ja
Publicada el 20/05/2009 per Editorial a Opinió -
ARCA no s'oposa a la retirada de l'obelisc
Publicada el 21/05/2009 per Laura Morral a Ciutat -
Idees, praxis i oportunistes
Publicada el 21/05/2009 per Joan Riera a Opinió -
Els Jinetes de Alcalá
Publicada el 26/05/2009 per Llorenç Capellà a Opinió -
Pintat de vermell
Publicada el 27/05/2009 per Laura Morral a Ciutat -
Calvo i la memòria de les coses
Publicada el 27/05/2009 per Joan Riera a Opinió -
Descoberts els documents de l'origen feixista de l'obelisc
Publicada el 29/05/2009 per Joan Riera a Ciutat -
Cort es tanca i no tomarà el monòlit dels feixistes
Publicada el 03/06/2009 per Laura Morral a Ciutat -
De curts i d'ignorants
Publicada el 03/06/2009 per Joan Riera a Opinió -
Marejar la perdiu
Publicada el 08/06/2009 per Glosa de Mateu Xurí a Opinió -
L'obelisc dels funcionaris
Publicada el 09/06/2009 per Llorenç Capellà a Opinió -
L'Ajuntament ara estudia llevar l'obelisc
Publicada el 11/06/2009 per Laura Morral a Ciutat -
Palma, ciutat oberta
Publicada el 11/06/2009 per Joan Riera a Opinió -
El PSM actuarà per eliminar l'obelisc feixista
Publicada el 12/06/2009 per Borja Català a Ciutat -
Cort decidirà en quinze dies si toma l'obelisc
Publicada el 17/06/2009 per Laura Morral a Ciutat -
La Porta de Santa Catalina serà una plaça per a la conciliació
Publicada el 20/06/2009 per Torres Blasco a Ciutat -
Grosske veu amb bons ulls que es llevi l'obelisc
Publicada el 22/06/2009 per Borja Català a Ciutat -
Ara, colomets
Publicada el 23/06/2009 per Llorenç Capellà a Opinió -
Cort retira el monòlit feixista dels Jinetes de Alcalá
Publicada el 04/07/2009 per Borja Català a Ciutat -
Cort: aprendre dels errors
Publicada el 04/07/2009 per Editorial a Opinió -
El monòlit ja no hi és
Publicada el 06/07/2009 per Borja Català a Ciutat -
Calvo estudia què fer amb el monument al Baleares
Publicada el 10/07/2009 per Laura Morral a Ciutat
L'opinió del lector
Normes d'ús
Avís legal» El contingut dels comentaris és l'opinió dels usuaris o internautes, no de dbalears.cat
» No és permès escriure-hi comentaris contraris a les lleis, injuriosos, il·lícits o lesius a tercers
» dbalears.cat es reserva el dret d'eliminar qualsevol comentari inapropiat.
Opinions
A què esperen els pòlítics? Aquells que ara no ho fan, quan estiguin a l´oposició serà el primer que reclamaran! Us ho recordarem!
Artà i Capdepera també arruixen José Ramón Bauzá
Publicada el 25/05/2012 per Antoni Pol a Part Forana
Actors i actrius de les Illes s'uneixen contra el tancament d'hospitals
Publicada el 25/05/2012 per Antoni Agüera a Política
- Notícies
- + Vistes
- + Comentades
- Darreres

Menéame
Delicious
Yahoo
Tafanera