Balears | Balears

El català dinamitza Palma

Aquest mes de juny, els barris del Coll d'en Rabassa, Arxiduc i Centre Històric tindran el seu dinamitzador lingüístic. A l'estiu, també es realitzaran colònies lingüístiques i altres activitats

Cristina Polls | 06/06/2010 | Vistes: 550 vegades

"La nostra experiència és que conflictes lingüístics pel català no n'hi ha". Així de contundent es mostra la directora general de Política Lingüística de l'Ajuntament de Palma, Paula Fluxà, en parlar sobre la feina feta per dinamitzar l'ús de la llengua pròpia a Ciutat. És al capdavant del Projecte D del Servei de Dinamització Lingüística de Palma des que començà a funcionar, l'octubre de 2008. Des d'aleshores "hem contribuït a la cohesió social i a la relació entre les persones", afirma.

Aquesta iniciativa, adreçada a tots els ciutadans de Palma, té tres àrees de treball, que intervenen en diferents col·lectius socials: la territorial, que consta de tres persones que fan feina a Son Gotleu, Camp Redó i Santa Catalina; la intercultural, que té dos dinamitzadors que treballen amb els nouvinguts; i l'àrea escolar, que disposa de dos dinamitzadors que centren la seva tasca en la població juvenil, a través dels instituts d'educació secundària.

L'èxit d'aquest servei ha fet que aquest mes de juny el Coll d'en Rabassa, Arxiduc i el Centre Històric també tinguin un dinamitzador lingüístic propi al barri. I és que "lluny d'oblidar el català en temps de crisi, allò important és invertir a cohesionar els ciutadans a través de la llengua", assegura Fluxà.

Aquesta iniciativa, endegada per la Regidoria de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística de l'Ajuntament, no s'atura tampoc a l'estiu. Durant els mesos de juliol i agost , es realitzaran cursos per a nouvinguts, colònies lingüístiques per a infants, tallers de cultura urbana i d'estels. Així mateix, s'instal·larà un envelat per a infants que itinerarà pels barris de Palma.

Son Gotleu és un bon exemple de com el Projecte D ha aconseguit tirar endavant els seus objectius inicials. Cecilia Lara Alban va arribar a Mallorca fa vuit anys, procedent de l'Equador, i fa cinc mesos que va començar el curs de català inicial al Casal de Son Gotleu. Hi acudí gràcies a una amiga que li ho va comentar i n'està encantada, "perquè m'ajuda també a entendre'm amb els fills, que a l'escola fan català", aclareix. Es dedica a l'hostaleria i està convençuda que li pot obrir portes professionalment. Per la mateixa raó ha decidit treure's el graduat escolar al setembre. Amb el curs de català que continua fent a un nivell avançat quatre hores a la setmana, hi ha hagut temps per "anar d'excursió a Sóller i fer una ruta cultural pel centre de Palma".

Un altre element imprescindible en aquesta tasca és la feina dels dinamitzadors, com Joan Tomeu Perales, que s'encarrega de Son Gotleu. "Cada cop tenim més gent que ve al casal per interessar-se pels cursos de català o per altres activitats que organitzam". Diu que "els partits de futbol i les sortides estan sent una bona manera que els joves s'interessin per la llengua".

Notícies relacionades

L'opinió del lector

Advertiment

Recordi que vostè és responsable de tot allò que escriu i que es revelaran a les autoritats públiques competents i als tribunals les dades que siguin requerides legalment (nom, e-mail i IP del seu ordinador, com també informació accessible a través dels sistemes).

Normes d'ús

Avís legal

» El contingut dels comentaris és l'opinió dels usuaris o internautes, no de dbalears.cat

» No és permès escriure-hi comentaris contraris a les lleis, injuriosos, il·lícits o lesius a tercers

» dbalears.cat es reserva el dret d'eliminar qualsevol comentari inapropiat.

Opinions

AnteriorSiguiente
Pàgina 1 de 1
Per Inmi, fa dervers d'un any
Mas subvenciones
Valoració: 2 menosmas
Per Caparrot., fa dervers d'un any
A veure si Mallorca torna a esser Mallorca i no un "pupurri" i un apéndix disforjo de Castella.
Valoració: 11 menosmas
Per Es Jai de sa Barraqueta, fa dervers d'un any
Vol dir que amb el que ens està venint a sobre amb la crisi això era necessari?. Sincerament no ho crec, podrem parlar millor el català però serem més pobres. A una economía familiar la cosa hagués estat clara, davant dificultats econòmiques no s'hagués fet aquesta despesa.
Valoració: -10 menosmas
Per Catalit, fa dervers d'un any
Aquests projectes són realment útils.
Valoració: 6 menosmas
Per Borino, fa dervers d'un any
A la fi una bona notícia! Aspectes positius com aquest són els que s'han de destacar. Molt bé DdB!
Valoració: 7 menosmas
AnteriorSiguiente
Pàgina 1 de 1
Vídeos
Noticia relacionada.
Tejeiro reconeix que es va crear una societat per pagar menys imposts
Publicada el 11/02/2012 per Europa Press a Ciutat
Portada
DB1dBa001.pdf